Öland, tur och retur

Onsdag;
Jag med familj åkte till Öland på semster, vi åkte klockan halv tio. Vårat mål för dagen var att nå Kalmar och sova över där på en camping. Resan skulle ta ca 6 timmar så för att fördriva tiden hade jag lite allsång med mig själv, vilket hmm....lät sådär. Men i vilket fall som helst hade jag kul. När vi äntligen kom fram vid 15.40 cyklade jag, Emanuel och pappa för att handla lite mat till frukosten. Senare vi klockan 18.30 kom våra vänner från Schweiz som varit i Stockholm under tre dagar.

 
Våran Husbil


Stensö Camping

Torsdag;
När vi vaknat till liv åkte vi in till Kalmar och kollade på Kalmarslott, nä vi gått runt ett tag tog vi oss in till centrum för att hitta någonstans att äta. Efter maten gick vi tillbaka dit där vi ställt husbilen och tog adjö av våra vänner. Vi styrde då vidare mot Ölandsbron och Öland. Våran camping för dagen låg belägen utanför Borgholm, Lundegårds camping. På kvällen spelade vi minigolf, och jag förlorade som vanligt^^ Efteråt gick jag ner till havet för att prata i telefon och kolla på solnedgången, underbart va de!


Kalmar Slott



 
Ett hål på Lundegårds Minigolf bana


Fredag;
Våran plan för dagen var att cykla till Borgholm och sedan även vidare till Borgholm slott. För att komma till slottet måste man cykla på en underbar skogsväg med massa fin skog runt. När vi cyklat ett tag stannar vi och pausar och släpper även förbi ett lite turist tåg, med två bilar i släptåg. Vi blev ganska förvånade för där får det inte åka någon trafik. När tåget åt förbi vänder sig Emanuel mot mig och säger " Det var juh Drottningen!" Först tror jag bara han skämtar men sedan intygar mamma och pappa. Nu fick vi genast ny energi och cyklar efter för att se. Vi hamnar då på Soliden istället. Detta var i alla fall mycket mer spännande än att kolla på Borgholms slottsruin. På kvällen gick hela familjen ner för att kolla på solnedgången.


Jag i solnedgången


Solnedgången


Lördag;
Våran färd genom Öland fortsätter och vi gav oss iväg norrut till Böda sand. Härt finns en av norra Europas längsta sandstränder, denna var nämligen 1 mil lång och det fanns enormt mycket folk.

Söndag;
Klockan sju ringde väckarklockan i våran husbil, vi bestämde oss nämligen för att gå upp tidigt för att kunna vara först på stranden och sola. När vi kommer ner till stranden är vi som förväntat en av de första men det kommer snabbt mer och mer folk. Runt klockan tolv går vi tillbaka till husbilen för att äta, eftersom att solen är starkast mellan klockan 12 och 15. Eftermiddagen spenderade jag med att ta det lugnt i skugga och läsa.


Mina ben^^


Måndag;
Idag fortsatte vi våran resa runt Öland, och åkte först till Eketorps borg, där vi gick en guidad tur det var mycket intressant. Vi fick även baka bröd och grädda det över öppen eld, det smakade inte så jättemycket men det var gott i alla fall. När vi var klara där åkte vi till våran camping, Sandviks camping.  Denna var väldigt annorlund jämför med Böda sand, det fanns nästa inga människor där. Men för att underhålla mig själv lite pratade jag med Niklas på kvällen, men eftersom min mobil är konstig hörde jag nästan inget alls ibland!




En av 6 st grisar på Eketorp


Tisdag;
Nu har vi nästan varit på Öland i en vecka, men det känns faktiskt som vi varit borta i över en månad! Så vi bestlutade att åka hem. Påvägen gjorde vi några stopp, första stoppet var Pukebergs glasbruk, dä vi kollade på hur man blåser glas. Vi kollade även i deras shop där vi hittade en jättefint present till min Kusin som fyller år och jag fick ett jättefint halsband med en handgjord turkos glaspärla som var jättefin. Vi åkte sen vidare för att äta, när vi ätit klart gick jag för att kolla i en affär, Stockholm Design Hours Outlet, där fanns massa fina saker som jag skulle kunna tänka mig att ha. Men pengar måste man ha till allt, jag köpte i alla fall en jättefin ljushängare som jag ska ha i mitt rum.


Pukebergs Glasbruk


Min Ljushängare

// Puss Alexandra :*

Kommentarer
Postat av: Anonym

Glasblåsning är så fint och faschinerande hehe. Kan inte du esgina om min blogg?:)

2008-07-30 @ 15:26:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0