Matallergi

Att få reda på att man har matallergi rätt sent i livet är inte det lättaste. Man har då vant sig vid att äta det man är allergisk mot och är det något man tycker är riktigt gott blir det ännu svårare. Så var det för mig, jag är allergisk mot mjölkprotein och får eksem av detta! Eftersom jag vid den tiden jag fick reda på detta i stort sett levde på yoghurt blev det lite av en chock! Jag fick råde att sluta äta mjölkprodukter medan jag fick behandling för min allergi, jag klarade dock inte av detta och därför tog det lång tid innan man såg reslutat. Jag slutade gå på behandling för att jag fick sommarlov (2009) och kunde då inte längre åka. Efter sommaren bestämde jag mig för att göra ett nytt försökt, jag sluta i stort sett med alla mjölkprokuter och försökte att laga god mat ändå!
Det kan kännas tråikgt i början att laga mat utan några mjölkprodukter men man kommer snart in i det! Det kan vara svårt med idéer på vad man ska laga i början men det lättaste är att byta ut alla mjölkprodukter mot havre/ris och soja produkter! Jag tyvärr också allergisk mot soja så för min del fick det bli havremjölk och havregrädde som jag fick använda, vilket gick bra.
Jag provade att äta havreyoghurt en gång och det var verkligen ingen hitt! Den såg mest geleaktig ut och smakade inte alls gott.. Så yoghurt fick jag klara mig utan.
Efter min behandling blev jag bättre men nu under sommaren blev det en hel del yoghurt och fil vilket visar sig nu i eksem. Jag försöker åter ta det lugnt med mjölken.
Efter som jag inte fullföljt min behandling, dels för att det är en bit att åka och dels för att det kostar en del så kommer jag alltid att vara överkänslig mot mjölkprotein. Jag hoppas att jag någon gång i framtiden kommer kunna slutföra min behandling.
Just nu gör jag så gott jag kan och lagar mat med havre till största del!
Getmjölk är ett annat mycket bra allternativ, det är dock väldigt svårt att få tag på. Det finns inte många getfarmar som prducerar getmjölk och den getmjölk som finns att köpa är väldigt dyr. Jag hoppas att man kommer satsa mer på getmjölk då det är mycket mer naturlig för människan, den liknar väldigt mycket vid modersmjölken! Jag har googlat lite och vet att det finns att köpa på saluhallen i Göteborg men vet tyvärr inte priset!
Man brukar även använda sig av getmjölk till mjölkersättning på sjukhus för nyfödda barn, då småbarn tål detta bättre än komjölk! Man borde helt enkelt börja satsa helt på getter, människan skulle helt klart må mycket bättre av det eftersom vi egentligen inte tål att dricka komjölk.
Man kan ju då tycka att getter är ju så små så det kan väl inte prdocera så mycket mjölk men det kan de faktiskt! De bästa gethonorna kan mjölka hela 5 kg på en dag, det är rätt mycket mjölk de!
Jag ska försöka få tag på bra getmjölk till ett rimligt pris, (det är ju inte direkt billigt) så ska jag prova och se vad det smakar!

Idag blev det i alla fall mjölkfripastagratäng till middag! Det blev riktigt gott, man får krydda lite extra så det inte ska smaka massa havre bara :)



Kommentarer
Postat av: Andreas

Vi får helt enkelt skaffa egna getter :) Men.. de är ju helt klart jobbigt att va allergisk mot mat.. de vet ja ju om själv tyvärr :( puss

2010-10-29 @ 08:07:39
Postat av: Alexandra

Jo, egna getter vore helt klart väldigt bra! Annars får jag försöka mjölka fåren här bredvid:P

Mhm, hoppas du får kolla upp din allergi snart! Puss

2010-10-29 @ 15:06:25
URL: http://barefootangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0