Hästens näringsbehov

Jag har sökt och sökt och sökt men det är väldigt svårt att hitta vilket näringsbehov en häst har. Det jag letat efter är om vitaminer och mineraler, hur mycket behöver en häst per dag? Nu när Rák är dräktig så vill jag också ha lite koll. Hon får allt hon behöver i stallet men jag vill också sätta mig in lite i vad hon behöver. Det är viktigt att hon får allt sen också då hon ska ge di åt fölet.
Jag har hittat en del i alla fall:
Vitamin a; 7500 ie/100 kg (max 48000 ie/100 kg)
Vitamin b2; 9 mg/100kg (max 9000 mg/100 kg)
Vitamin b2; 5 mg/100 kg (obegränsat)
Vitamin c; vattenlösligt och kissas ut om för stor mängd intas. Inte hittat några mått.
Vitamin d; 900 - 1200 ie/100kg (max 6600 ie/100kg)
Vitamin e; 120-160 mg/100kg (max 3000 mg/100 kg)
Biotin; 0,5 mg/100kg (obegränsat)
Selen; 0,2 mg/100kg (max 6 mg/100 kg)

Jag tycker maxgränsen som står inom parentes är lite väl hög på en del men det kanske ska vara så? Meningen är att jag ska låna två böcker på biblioteket; Hästens näringsbehov och utfordning samt Rätt foderstat - bättre häst. De böckerna ska tydligen vara bra.
Just nu läser jag Utfodringens -ABC som är utgiven av Krafft. Står mest grundläggande i den men man lär sig en hel del och så är den lättläst.
Idag ska jag även hämta höanalysen i stallet efter ridlektionen. Ska bli intressant att studera den och lära sig vad allt betyder. Sedan blir det till att räkna ut Ràks MJ behov.

Hittade en lista på vad de olika förkortningarna som man hittar i en analys betyder.

Förkortningar
Mj Megajoule=Energi
Smrp Smältbart råprotein=Protein
Ts halt Torrsubstans halt
Ca Kalcium
P Fosfor
Kvoter Förhållande mellan MJ/Smrp och Ca/P.
Dessa delas med varandra i skriven ordning.

Hittade denna faktaruta på en bra sida om foder, klicka här

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad händer hos dig idag?:) kram!

2011-04-05 @ 12:24:18
URL: http://denisebjrk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0