Rambo Micklem - träns

Jag har funderat ett tag på Micklem-tränset då det verkar vädligt snällt för hästen och är ergonimiskt utformat.
Detta träns ska vara bra för hästar som är lite oroliga i munnen, clipsen som medföljer ska stabilisera upp bettet. Det minskar även trycket på tungan.
Rák kan vara så ibland att när hon går som ledarhäst på turer kan hon bli väldigt stark och svår att hålla. Skulle tränset fungera på henne?

I tidigare inlägg har jag skrivit om bettlösa träns/sidepull och hackamore. Men det känns inte helt hundra ändå. Detta träns tycker jag passar mig lite bättre.
Det jag funderar på i så fall är multi-tränset då jag även vill kunna rida bettlöst ibland. Går det att göra samma sak med tvälingstränset? De ser ju nästan likadana ut bara att det inte går att använda som kapson.

Jag började fundera på ett pullarträns för ett tag sedan för att det inte trycker lika mycket på känsliga ställen. Självklart vill man ju att sin häst ska ha det så bekvämt som möjligt med sin utrustning. Rák tycker dock om sitt acheen som hon har. Hon går väldigt fint på det och tuggar fint på bettet. Så egentligen kanske jag borde vara nöjd med det?
Jag spänner det aldrig så hårt då trycker det ändå inte riktigt så mycket på känsliga ställen.

Fast Micklem tänset ser ju helt klart väldigt lockande ut men dels passar det inte min plånbok och sen så rids inte Rák just nu ändå så det får vänta. Men jag vill ändå höra synpunkter om tränset.

Ni som har detta träns, vad tycker ni om detta? Skriv gärna alla tankar ni har kring det. Ta gärna med hur hästen var innan och ni upplever den nu.



Bildkälla

Tränset finns bland annat att köpa här, här och här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0