Sidepull eller Hackamore

Jag har lite funderingar kring dessa två bettlösa alternativ. Det är ju väldigt bra att det finns andra alternativ än att ha bett då en del hästar är väldigt känsliga. Men fungerar de verkligen lika bra?

Jag tycker personligen att det vore väldigt skönt att kunna rida sin häst utan bett då det sparar munnen. Jag har endast provat en gång att rida på Hackamore på en häst som inte kan ha bett då hon lägger tungan över. Det fungerade inte speciellt bra, hästen lyssnade inte. Hon var väldigt stark och jag fick inget svar alls på hacket.
Det blir verkligen inte samma känsla som med ett bett.

Sidepull har jag inte provat men tycker att det verkar bättre då det inte trycker på nosryggen som hackamore gör. Det trycker på nacken och längs sidorna på huvudet istället. Jag vet att hästens nosrygg är känslig men tryck på nacken då? Fungerar det bättre?

Vad tycker ni är det bästa alternativet?


Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag brukar rida med hackamore ganska mycket nu (med korta skänklar) Har aldrig testat sidepull men kan tänka mig att hackamore är lättare att använda om man vill rida hästen i form...

2011-04-04 @ 14:58:23
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Cia

De spelar ingen roll om man använder bett, Sidepull eller Hackamore alla 3 varianter är skadligt mot hästen men måste man välja föredrar jag 2- delat träns bett eller helt utan huvudlag ( om hästen kan detta ) är man mjuk i handen och inte sliter och drar så spelar de ingen roll vad man använder huvudsaken är att man ser vad hästen trivs i och hur snäll man är i handen.

2011-04-04 @ 17:07:14
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/
Postat av: Carolina

Svara gärna på veckans fråga ang. bett! Bästa motiveringen får en länkning.

2011-04-04 @ 18:26:37
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Lisaaa

Jag har aldrig provat rida med sidepull, däremot har jag ridit med hackamore några gånger, och om du har en relativt känslig häst tror jag att det kan fungera jättebra. Har man en stark häst däremot, så går det nog inge vidare.



Du borde prova både och se själv vad som fungerar bäst på din häst :)!

2011-04-04 @ 21:22:36
URL: http://islandsheestar.blogg.se/
Postat av: Tova

Jag väljer hack i den frågan, min ponny föredrar hack framför sidepull :)

2011-04-05 @ 08:29:49
URL: http://knappskallar.blogg.se/
Postat av: Fia

Rider mycket med både hack och typ sidepull. Dock är det du visar inte ett sidepull utan ett sk "bitlessbridle" Ett sidepull trycker i princip bara på nosen medan hack också tar under nosen. Jag rider bara ut med bettlöst just för att jag inte får samma känsla med det men den är inte viktig ute. Bara jag kan stanna och svänga vilket jag kan. :)



"bitless bridle" Har jag ingen bra erfarenhet av. Tanken är god men det är otroligt dålig eftergift utan remmarna är spända typ jämt även om tyglarna är helt långa. Det blir väldigt stumt.

2011-04-07 @ 15:04:24
URL: http://melfis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0