Sömn

Jag läste en intressant artikel i tåget igår om sömn.
Förr styrdes vår sömn av dagsljuset, när det började bli mörkt blev vi automatiskt sömniga. Senare när glödlampa blev upptäckt kunde vi vara uppe längre och den naturliga sömnrytmen började att förstöras. Dessa två meningar är de jag kommer ihåg från artkilen.
Nu till mina tankar..

Hur fungerade det förr egentligen, jobbade man knappt något alls på vintern då? Fast de flesta var bönder förr så det mesta arbetet skedde på sommaren och på vinter var det bara boskapet som skulle tas om hand.
Det lät faktiskt väldigt lockande att inte jobba så mycket under vinter. Bara ligga undertäcket och mysa, gå i ide.

Man märker ju stor skillnad under vintern jämfört med sommaren. På sommaren är det nästan ljust dygnet runt och på morgonen bli man väckt av ljuset som strömmar in. Man känner sig genast piggare än på vintern.

Forskare sa i artikeln att de tror att vi i framtiden kommer få mindre och mindre sömn. Det uppfinns hela tiden olika produkter för att vi ska bli mer effektiva. Människan är väldigt anpassningbar men vid en gräns kommer vi inte orka mer.

Borde man då inte istället anpassa jobben och jobbtiderna bättre efter årstider, individ och hur människan är byggd? Istället för att komma på mirakelprodukter så att vi ska orka mer?
Alla är vi olika, en del fungerar bättre på kvällen medan andra har mer energi på morgonen.

Tänk så skönt för dem som är morgontrötta att inte behöva gå upp lika tidigt på vintern utan kunna gå till jobbet när det blivit ljust. Visst jag förstår att det skulle vara omöjligt då för att få samhället att fungera.
Men om de som fungerar bättre på natten tog de mörka timmarnas pass och sen byttes man av så skulle det kunna fungera...Jag tycker att detta låter som en bättre lösning än att uppfinna en massa nytt. Det är ju "bara" att omstruturera samhället. Man får helt enkelt hjälpas åt i samhället.
Skulle man börja kolla mer på den enskilda individen tror jag att man skulle få ett bättre samhälle. Folk skulle må bättre, få göra det de är bra på och samhället skulle fungera. Detta skulle även hjälpa fleer att bli sysslesatta. Det kan tänkas att det skulle kosta mycket pengar för staten m.m. Fast om man tänker efter så kostar arbetslösa ungdomar som förstör och ränner på gatorna en hel del pengar också.

Detta är några av mina tankar, jag kanske kom ifrån ämnet lite på slutete men det hänger ändå ihop tycker jag.
Jag kanske borde bli politiker, eller vad tycker ni? ;)

Får ni tillräckligt med sömn för att ni ska orkar fungera? Jag tycker det är svårt att veta hur mycket sömn man egentligen behöver för att känna sig pigg. I natt sov jag ungefär 10 timmar, efter det vaknade jag av mig själv och kände mig pigg. Fast tio timmar känns lite väl mycket, då försvinner ju hela dagen.. Har ni hittat er balans? Hur mycket behöver ni sova? och vad tycker ni om mina tankar här ovanför?

Bildkälla

Kommentarer
Postat av: warnmark -foto & hälsa

Sv; Då gör jag det :D

2011-04-12 @ 16:12:42
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0