Sprayflasketräning

Det blev allt en tripp till stallet idag, runt halv elva tiden sprack vädret upp och det blev ganska soligt. Tog då cykel och trampade iväg mot stallet. Jag hade med mig en sprayflaska som jag skulle träna lite med. Men innan jag kunde börja borsta och träna var det ett kapitel för sig att få med sig Rák ur hagen.
Hon hade verkligen ingen lust att följa med ut idag, hon trodde väl att hon skulle bli riden. Efter många om och men kom hon tillslut med.

Scotta och Thruma hade nog gärna hängt med ut, jag tror de känner av våren. Jösses vad de sprang, hoppade och bockade. Thruma gjorde en fin vurpa när hon hade lite för bråttom ner för en kulle igen, men sen var det full fart igen. Hade dock inte med mig kameran just då så jag kunde fota..
Väl i stallet med Rák fick hon sig en genomgång med piggborsten eftersom hon hade förvandlats till ett lermonter, fast ett väldigt sött sådant!

Klippte topparna på svansen också då den är väldigt lång och hade fått lerklumpar. Efter genomgång av hela Rák, inget juver som börjar fyllas än i alla fall! Tur är det då jag åker iväg på fredag och kommer vara borta i två och en halv vecka. Inget föl medan jag är borta hoppas jag! Jag får be henne vänta på mig..

Nu till sprayflasketräningen. Gick över förväntan då hon inte sett en sprayflaska sedan i somras. Hon fick börja med att lukta på flaska. Tugg tugg, sa Rák då. Sedan började jag spraya en bit ifrån henne. Frust frust, sa Rák. Hon fick lukta en gång till, sedan strök jag lite med flaskan på henne. Det funkade fint, lite mer tugg. Och en godis.
Jag fortsatte spraya en tre fyra gånger ifrån henne. Tillslut säkte hon sig och tugga igen. Gick närmare och närmare och till slut srayade jag lite på henne. Lite läskigt i början men sedan kom det en tugg och hon säkte sig lite. Då blev det godis, klapp och så slutade vi för dagen. Min duktiga flicka!




Kommentarer
Postat av: Malin

SV: Ja, det tar lite tid att komma på hur man ska rida sin häst med hackamore men bara att öva på. Sen ska du se att du kommer gilla det.



Kul att du tycker schabraket är snyggt :)

2011-04-04 @ 21:54:42
URL: http://kyro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0