Veckans tips #10

Veckans tips denna gången blir ett recept på brownies som är VÄLDIGT goda! Helt gudomliga om man gillar mörkchoklad. De blir väldigt saftiga.

Brownies med pekannöt
250 gram mörk choklad, gärna 70% kakao
250 gram rumsvarmt smör
3 dl råsocker (jag använde vanligt strösocker)
3 ägg
1 äggula
1 dl (60g) vetemjöl
1 dl (60g) kakao
½ tsk bakpulver
1 krm salt
100g pakannötter, gravt hackade ( går också bra med jordnötter, mandel, hasselnötter, russin eller marshmallows)


Smält 200 gram av chokladen försiktigt över ett vattenbad. Hacka resten av chokladen grovt. Vispa smöret och sockret mjukt och fluffigt med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget samt äggulan, vispa mellan varje ägg. Rör ner den smälta chokladen. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Vänd försiktigt ihop till en smet och ha till sist i chokladen och det mesta av nötterna. Häll smeten i formen, släta ut och strö resten av nötterna över. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i knappt 30 min. Kolla av med en sticka, det ska inte vara kladdigt i mitten!
Låt den svalna och skär sedan i bitar.
Njut!

Tips: jag ävnder mig av mjölkfritt margrin, bra för mjölk- och laktosintoleranta och så blir det fort mjukt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0