Dressyrgrunder del 2 || Bakdelsvändning

Syfte
Bakdelsvändning är förberedande för skrittpiruett och galoppiruett. Genom att rida bakdelsvändningar tränar man sin förmåga att känna vad hästen gör med hela sin kropp och hästen blir smidigare och stärker sin bakdel.

Bakdelsvändning
Vändning på bakdelen får inte föregås av en halt utan ska ske direkt ur skritt. En bakdelsvändning är när hästen vänder framdelen i en cirkelbåge runt det inre bakbenet. Det inre bakbenet ska alltså röra sig framåt och runt på en liten cirkel och det yttra bakbenet ska röra sig framåt och runt på en lite större cirkel. Frambenen ska flyttas runt i en båge genom att gå i sidled. Hästen måste då korsa det yttre frambenet förbi det inre. Bakbenen får inte korsa varandra. Man kan förbereda bakdelsvändningen genom att rida på volter där man kontrollerar att hästen vänder runt för ledande tygeltag. Det är det ledande tygeltaget som är den vändande hjälpen i rörelsen.

Viktigt är at ryttaren hela tiden tänker framåt och att båda skänklarna ligger i normalläge. Om hästens bakdel vill falla inåt har man ofta använt för mycket ytterskänkel. Det är lätt hänt att man försöker hjälpa till att vända genom att flytta bak ytterskänkeln eller använda den för mycket. Om man gör det så kommer hästen att börja korsa sina bakben och då är det inte längre en korrekt bakdelsvändning. Man börjar med en halvhalt för att korta upp hästens skrittsteg något och sedan vänder man hästen runt med hjälp av den inre tygeln. Hästen ska vara ställd och lätt böjd i vändningsriktningen och man sitter lite tyngre på det inre sittbenet. Yttertygeln reglerar ställningen och ser till att hästen inte blir förböjd. Skänklarna ska ligga stilla på normalläge och sitsen ska driva hästen framåt så att den inte tappar bjudning. Ytterskänkeln ser till att bakdelen inte flyter ut och innerskänkeln ser till att den inte faller inåt i rörelsen. En korrekt bakdelsvändning slutar en hästbredd från det spår som den startade på eftersom vändningen sker kring det inre bakbenet.


Vill ni läsa ännu mer kan ni läsa här, massa bra fakta.


Kommentarer
Postat av: Frida

Svar: Det var lite roligt, detta är dock ortens enda mataffär och en del folk kollade lite konstigt på oss, men de är vana vid våra hästar. Dom brukar rymma ner på byn några gånger per år.



Det är min Nordica, världens bästa! :)

2011-08-02 @ 22:21:09
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv; Tack! :) Jo han är allt rödblack! :)

2011-08-02 @ 22:27:23
URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh intressant inlägg måste hinna läsa och se filmen innan jag lägger mig :)



Jasså lill gumman, fötter är a och o, jag tror inte många (iaf yngre) förstår hur viktigt det är med rätt verkning och skoning. Hon är så snuttig din mörka springare :)



Hahaha jasså? Vad härligt att höra för jag drömmer om andra hela tiden.

Blev jag så ledsen för att hon smet in till hingsten? Jag vill ju gärna ha föl haha ;) Generad garanterat!

Folk som känner mig tycker det är så sjukt för jag drömmer hela nätterna, hela historier, så jag har alltid något nytt att berätta varje morgon :)

2011-08-02 @ 22:45:46
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0