Fördomar

Jag blir verkligen sjukt less på denna trend att skriva sina fördomar om de olika grenarna inom hästsporten! Varför ska man ha massa fördomar för? Alla är vi olika och gör på olika sätt sluta reta upp folk genom att tro och tycka en massa. Koncentrera dig på ditt och låt andra vara.

Oftast är det så att de som skriver om sina fördomar inte ens har någon inblick i de olika grenarna. Skaffa er lite kunskap innan ni säger något om någon.

Jag kan bara försvara fördomarna om islandsryttarna då det är den gren jag håller på med.
Det jag stör mig på mest när det gäller fördomar mot oss är att många säger att det är för stora ryttare på små hästar. Islandshästar är väldigt starka för sin kroppsstorlek och de klara av att bära mycket då de är byggda för detta. Eftersom de användes som färdmedel på Island förr så behövde de vara starka för att kunna ta sig igenom landskapet med stora starka islandskarlar på ryggen! Det är dock olika från häst till häst hur mycket de kan bära, en del är mer viktbärande. Självklart sätter man inte upp någon tung ryttare på en häst som inte klarar av det. Oftast finns en maxgräns på 90 kg hos turridnings företag men stora viktbärande islandshästar kan ta mer än så!
Varför skulle vi påstå att våran gren är svårare bara för att vår häst har fler gångarter? Det spelar ingen roll hur många gångarter en häst har om man inte kan rida hästen. Ridningen är en svår konst att förstå sig på och det tar många år att lära sig allt. Vilken gren man än håller på med och vilka hästar man än rider är grundgångarterna de viktigaste sen har man ju olika inriktningar. Islandshästridning behöver ju inte vara svårare än hoppteknik, dressyrpiruetter och galoppombyten. Alla grenar har sina svårighetsgrader.
Och vad betyder egentligen fördomen att islandshästar har huvudet i vädret och ingen form alls? Har ni som påstår detta tagit er tid att kolla på stora tävlingar? Alla ryttare med höga ambitioner rider sin häst i en för den naturlig och bekväm form.
Alla hästar på turridningsfirmor går dock inte i jätteflott form vilket beror på att de inte spelar någon roll hur snyggt det ser ut utan man ska få en trevlig ridtur på en mjukt töltande häst.
Så snälla sluta håll på och hacka ner på varandra försök istället att fördjupa er inom ämnet och få mer förståelse för de olika grenarna inom hästsporten. Vill håller ju ändå på med samma sport vi borde hålla ihop och lära av varandra!

Puh, nu fick jag i alla fall skriva av mig lite!


Kommentarer
Postat av: Cia

skit bra skrivet Alexandra :) kan bara hålla med dej!

2011-01-23 @ 21:28:56
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/
Postat av: Anna

bra skrivet! ;)

ja jag rider hos Paula och är även på madkullen och hjälper till ibland :)

Tack!!

2011-01-23 @ 22:01:44
URL: http://mizlys.blogg.se/
Postat av: Jennie

sv: Tack så mkt! :) Hoppas inte jag heller =/

2011-01-24 @ 12:05:19
URL: http://jeila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0