Åker fram..

Jag har lite fungeringar kring detta med att sadeln åker fram... Jag har nu läst mig till fyra möjliga orsaker.
1. Sadel är för vid, åker fram och skär in och ner i skulderbladen.
2. Sadeln är för trång, åker fram och kanar upp mot halsen
3. Sadelläge och sadelgjordsläge stämmer inte överens
4. Sadeln är för lång..

Suck, hur svårt ska det vara egentligen? Man blir ju inte klok på något alls. Jag ska ta och försöka mäta bomvidderna på de sadlar jag lånat hem för att se vad de ligger på.
Edingburgh sadel är lite smalare så är  glider de andra fram pga att de är för vida borde denna ligga still.. Man blir ju galen av allt grubblande. Jag får nog prova alla innan jag kan komma fram till något!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Usch, jag avundas dig inte! Det är ju ett heltidsjobb att hitta en passande sadel, och så måstem an betala för det dessutom...

Jag är så glad över att jag har min Sensation Ride som verkar ligga bra på alla hästar jag testat den på hittills och Rósa trivs med den. Lycka till med letandet!



SV: Eyja är betäckt med en rätt okänd hingst, Hlekkur frá Svanavatni (e. Orri). Hoppas det blir en lyckad kombo i alla fall ;)

2011-07-12 @ 14:21:53
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Hua vad jobbigt! Men du har kommit fram till att det var de 3dje alternativet?



Jag har kunnat haft alla möjliga sadlar på B, smala, breda, normala, osv. men alla glider fram (en gled bak som var alldeles för bred). Så min slutsats blev att det är sadelgjorden som drar fram sadeln för oss. Jag sadlar helt enkelt längre fram nu, där sadeln annars lägger sig. Så länge inte ordspetsarna ligger på bogbladen så gör det ingenting. Bara hästen kan röra sig fritt.

2011-07-13 @ 10:54:35
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0