Havregurt

Först idag tänkte jag ge er en uppdatering om hur det fick med havregurten. Vi köpte hem den som smakade jordgubb, de hade helt klart kunna hälla i ännu mer jordgubbar och gärna med bitar så man kunde fått ännu mer jordgubbssmak.
Denna havregurt var verkligen ingen hitt alls, jag fick i stort sett pina i mig den. Den smakade helt enkelt för mycket havre för min smak. Jag har heller ingen lust att fortsätta pina i mig den för att någon gång vänja mig, det är helt enkelt inte värt det.
Då jag inte är super allergisk mot mjölkprotein så har jag bestämt att då och då unna mig lite vaniljyoghurt ändå.

Någon som provat att göra egen havreyoghurt? Jag hittade ett recept på en annan blogg..

Tinas hemgjorda havreyoghurt
Ja hemgjord och hemgjord, säg hemrörd så kanske vi kommer närmare sanningen

En bunke om lite mer än en liter och två små skålar eller glas behövs. Mixer är en fördel, även om visp kan funka hyfsat.


I det ena glaset blandas 1 tsk citronsyra (pulver) med 3 msk vatten (det löser sig inte i mycket mindre vatten, jag har testat). Rör om lite grann så att det börjar lösa sig, och rör några gånger då och då medan du pysslar med de andra ingredienserna. (lösningen är väldigt sur och kan fräta! Försiktighet anbefalles!)


I det andra glaset blandas 2-2,5 msk "Vit melatin" (alltså fryspulver som innehåller alginat/agar och ett par andra kalla förtjockningsmedel, men inte konserveringsmedel) med ungefär 3 msk socker. Blanda noga! (Man kan
inte hoppa över sockret, det är inte i för smaken utan för funktionen).

I bunken häller man upp 1 liter Solhavre eller annan havredryck. Soja- eller risdryck funkar antagligen också, men jag har inte testat eftersom vi hade solhavre hemma.


Nu kommer det roliga! Här underlättar en mixer väldigt mycket!


Nu ska förtjockningsmedlet ner i havrebasen. Det måste gå fort, och det får inte bli klumpigt. Enklast är att börja vispa/mixa och sedan strössla över melatinblandningen lite i taget tills allt är nervispat. Det börjar omedelbart förtjockas, och om man inte rör ner lite i taget och fort nog blir det klumpigt och inte alls bra. Bäst fördelning får man om man kan mixa lösningen som sagt. Undvik att strö melatinet över mixern bara...


När man har en jämnt, ganska blaskig, lättfilslik blandning kommer steg två, citronsyran ska i. Kolla att alla små korn har löst sig. Börja vispa kraftigt i basen. Häll i sitronsyran i en tunn stråle och mixa eller vispa hårt. Syran kommer att göra att förtjockningsmedlen tjocknar till JÄTTEFORT så det är att röra ordentligt som gäller. Fortsätt tills blandningen är tjock, marsansåsliknande och jämn. (har man inte rört så bra i första steget har man i stället en grynig massa som påminner om halvt ystad mjölk...)

Färdigt!


Den här "youghurten" blir inte speciellt syrlig, men den funkar som omväxling, till kalla såser och med sylt i för att ätas. Naturell är den lite för söt och för lite sur för min smak, men konsistensen funkar.


Vill man vara nogsam och få lite mer syrad smak kan man givetvis använda syrad bas, tex genom att blanda ett par dl soyghurt i sojamjölk och låta stå ca 2 dygn med lock i rumstemperatur (fast locket ska bara hålla undan flugor och skräp, det får inte vara tätt för luften måste kunna komma ut medan bakterierna syrar basen) och sedan göra som ovan.


Varför göra sig detta besvär? Tja, om man inte gillar köpehavreyoughurten, eller om man som jag känner att soyghurt a 40 kr/liter som frukost till la familia inte riktigt stämmer överens med plånboken så är det ett alternativ. Förutom det så är det lite kul att experimentera, eller hur? Man känner sig som värsta galna kemisten, bara labrocken som fattas!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Hmm. Labbrock äger jag en, men jag känner mig inte så sugen på att göra egen yoghurt faktiskt... Men det vore onekligen trevligt att slippa betala det där plågsamt höga priset för yoghurt!

2011-07-01 @ 21:30:35
URL: http://sannasant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0