Magkänslan har talat

Puh, vilken dag och för att inte tala om natten!
Jisses alltså, jag har nog aldrig varit med om ett sånt åskoväder måste jag säga. Jag vaknade helt plötsligt av att hela huset och marken vibrerade och att det mullrade och blixtrade som bara den! Helt sjukt var det. Det slutade heller aldrig utan snurrade runt oss i säkert tre-fyra timmar. Så speciellt mycket sömn blev det inte.
Strömmen hade även slagits ut så vi kunde inte dricka något varmt till frukost. Jag har även fått rapport om att strömmen fortfarande är borta men att gasolköket är framtaget! Dock är det ju kyl och frys som främst är i fara..

Runt halv nio gav vi oss i alla fall iväg mot Eskilstuna, ca 1 timme och 20 min hade vi att köra. Vi var lite tidiga till första lägenheten men det gick bra ändå. Jag tänkte skriva upp här nedan lite om alla lägenheter så att ni också kan få en inblick i hur de är samt att det blir lättare för mig att minnas allt.

♣ Lägenhet 1

Första intrycket var väl, jaha hm.. Då jag började med att gå in i köket. Skåpen är verkligen inte fina kan jag ju säga.. Luckorna skulle behöva bytas och inuti skåpen är det smutsigt samt enbart masonitskivor, inte trevligt alls!
Badrummet var väl det andra minuset, fult och lite ofräscht kakel.  Klädkammaren var väl inte heller speciellt fin, masonit där med. Det ser mer ut som ett förråd än en klädkammare.
Annars är det nytapetserat samt golvet i vardagsrummet är nypolerat. Så det var ju fint på så sätt. Jag vet inte om det var meningen att det skulle byta mattor med men det lät nästan som det.
Dock ligger det en tre kilometer utanför stan vilket inte känns helt tryggt om jag ska ta mig hem sena kvällar eller under mörka årstider.

♣ Lägenhet 2.
Ingen planritning..
Jag behöver nog inte ens ta upp denna lägenhet. Bara kvarteret där den låg sa en hel del. När man kom in i trappuppgången, som för övrigt var en smal spiraltrappa full med graffiti och luktade urin, fick man sig en smärre chock. Lägenheten var inte speciellt rolig den heller, sliten och inget jag skulle vilja bo i! Det var nog det om den..

♣ Lägenhet 3
Samma område som den första samt likadan planritning fast spegelvänd.

Här var det dock inte nytapetserat men den kändes ändå bättre än de andra som ser ungefär likadan ut. Köksluckorna var bytta men skåpen inuti var lika fula.
Badrummet var även det lite finare.
Både lgh ett och tre har för och nackdelar, hade man slagit ihop båda samt flyttat dem in i stan hade de varit perfekt..

♣ Lägenhet 4
Tyvärr bara planritning på papper, har försökt rita upp hur den ser ut i photoshop iaf.

Denna lägenhet var den som kändes bra redan när jag klev in. Stor och rymlig, inget direkt att anmärka på. Fint badrum med vitt neutralt kakel, inget direkt ofräscht som jag kunde se. Denna var fortfarande delvis möblerad så man såg inte helt hur rummen ser ut.
Det enda som kunde vara är att köket skulle behöva sig ett lyft.
Denna låg även bättre till, inte alls lågt från skola och järnvägen. Att den ligger centralt känns lite bättre och tryggare för mig. Dock betyder det att hyran också är snäppet högre.

Det är svårt att komma ihåg allt just nu på rak arm, jag har inte riktigt hunnit smälta allt än. Jag får se om jag kommer på mer sedan.

Men som rubriken lyder så har min magkänsla talat, denna gången är den väldigt tydlig med vad den vill! Studentlägenhet säger den, bra på många sätt.
Hyresfritt juni/juli (dock kommer jag troligen inte bo i just den som är tänk till nästa sommar)
Hushållsel ingår (varför det nu måste stå hushållsel vet jag inte)
Uppsägningstiden är en månad.
Står dock inget om internet ingår.
Hyran ligger på 3612:- vilket är rätt mycket för en liten lägenhet på 25 kvadrat.

Lägenheten som jag dumt nog intresseanmälde lite för sent var en 2a för 3700:- och låg centralt.. Den hade iaf oturligt nog gått idag..

Jag ska ta och ringa runt lite på måndag och höra med andra hyresvärdar om de inte har något intressant för studenter.

Sen är jag nog rätt bortskämd, min förra studentlägenhet var helt ny när jag flyttade in. Jag är rätt kräsen av mig också och gillar inte alls när det är ofräscht, smutsigt och att ta över någon annans lägenhet. Jag vill ha det rent och snyggt runt mig. Jag skulle inte vilja ta över en lägenhet som någon levt rövare i, hyresvärdarna verkar inte allt för angelägna till att renovera och göra det snyggt inför nästa hyresgäst.

Kommentarer
Postat av: Linda

Oj vad dyr den där lilla lägenheten var.



Min lägenhet är rätt fräsch :) Jag tänker måla om skåpsluckorna och byta knopp bara. Badrummet är ok men inte kaklat vilket var synd men det går att fixa framöver. Det duger faktiskt.



Sovalkoven är en dröm!! Gud vad mysigt, som ett litet rum med draperi för.

Tepeterna är helt ok och fräscha :)



Min lägenher ligger centralt i ett fint områda mitt emot typ ett litet villaområde. 3 min från skolan och någon minut från stan.

33 kvadrat meter. 1400:-/mån allt ingår utom el som blir kanske 150/200 mån.



Vi köpte våran lägenhet, billigt.

2011-07-23 @ 11:12:57
URL: http://www.elmo.cybersite.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0