Lyxfällan

Roar mig med att titta på lyxfällan just nu, tycker det programmet är väldigt intressant och nyttigt att titta på. Jag skulle aldrig vilja hamna i en sits där jag kan komma till kronofogden. Jag tittar just nu på avsnitt 4, en ung kille som låter sin mamma sköta allt! Det är hon som han kolla på han ekonomi, betalar räkningar och skämmer bort honom totalt. Han har spelberoende, är beroende av enegridryck och köper mycket snabbmat. Han lägger ungefär 6000 kr per månad på energidryck (han dricker 8 om dagen!), helt sjukt! Det har gått så lång att hans flickvän ger honom en sista chans att lösa detta.
Hur kan man som mamma låta det bli så här, att hon har hand om hans ekonomi gör att han inte känner något ansvar alls. På detta sätt hjälper hon inte alls sitt barn.

När jag var yngre och började få mitt barnbidrag shoppade jag upp det nästan varje månad. Beteendet fortsatte sedan tills jag började gymnasiet, då shoppade jag inte alls lika mycket.
Just nu shoppar jag nästan aldrig och bara det allra nödvändigaste. Den som hjälpt mig att inse och få mig att vara mer ekonomisk är min älskade pojkvän! Jag vet inte om jag hade lyckats komma så här lång utan honom.
Det är faktiskt riktigt roligt att vara ekonomisk! När jag väl shoppat försöker jag antingen hitta något roligt på rea eller så använder jag mig av rabattkuponger. Varför betala mer än nödvändigt?
Tur är väl det att jag blivit ekonomisk av mig då jag inte har någon inkomst just nu och saker ändå måste betalas ibland.. Hoppas dock på att hitta ett jobb snart!



Kommentarer
Postat av: Natalie

jaaa, jag älskar också att kolla på lyxfällan. man lär sig otroligt mycket! dock måste man ju få unna sig ibland ;)

2011-03-22 @ 18:15:09
URL: http://natalierongvall.bloggplatsen.se
Postat av: Älskling

Du är så duktig älskling :) Pussar

2011-03-22 @ 19:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0