Sommareksem del 3

Jag har hittat en blogg om sommareksem. Lina Hallberg som driver/drev bloggen har skrivit upp lite utvärderingar av använda produkter och vad ho rekommenderar. Man kan även hitta recept på krämer, olja, salva och avkok som man kan göra själv av växter från naturen.
Jag tänkte visa två recept som jag tänkt prova nu i sommar.

GROBLADSOLJA        
Beredning:
Lägg rena, fräscha & nyplockade groblad i en mixer.
(De måste vara helt fria från jord. Eftersom oljan gärna möglar om du får med vatten är det bästa att torka varje blad mot en frottéhandduk)
Mixa dem lätt.
Tillsätt kallpressad olivolja, upphettad till 60 grader. Använd termometer.
Fortsätt att mixa tills bladen är sönderslagna.
Låt svalna under lock.
Sila bort bladresterna
Häll upp i mörk flaska och förvara svalt.
innan du lägger dem i mixern.

Behandling:
Droppa oljan på sår & torr hud. Massera noggrannt ner i huden, man & svansrot.

Liten Varning:
Behandla alltid på kvällen så att oljan hinner absorberas av huden.
Använd helst eksemtäcke!
Använder du för generöst med olja i kombination med varmt väder kan huden få brännskador!

SALVA MED RINGBLOMMA
7 dl olja med Ringblomma, se ovan
2 msk vetegroddsolja
2 ark bivax á 70 g

Beredning:
Värm allt i vattenbad. Gör det långsamt och under sakta omrörning.
Vid 60 grader smälter bivaxet.
Fortsätt att röra tills allt bivax är helt upplöst.
Häll upp på mörka, väl rengjorda glasburkar.
Låt svalna. Förslut och förvara salvan svalt & mörkt

Behandling:
Smörj på sår. Har underbart läkande & mjukgörande effekt

Tips:
Använd även salvan själv! Den är lika underbar mot hudsprickor, solbrända axlar, fötter, händer, barnrumpor, hundtassar, mugg, fotsvamp... Den är enkel att göra och en mycket uppskattad present.. Den som börjat ha ringblomssalva hemma blir lätt beroende av denna fantasktiska salva!

Är ni nyfikna på fler recept eller själva vill kika in på bloggen kan ni klicka här!

Kommentarer
Postat av: Linda

Sv: Okej, min lilla donna har kort rygg och rak rygg, hon är lite överbyggd baktill men behöver ändå en rak sadel. Jag använder en albion dressyr sadel, så grymt skön!! Man får superbra sits! Älskar den! Kostar lite men jag fyndade verkligen min.



Jag var lite inne på Globus Gloi förut men jag ville nog ha ett lite djupare säte ändå.

2011-05-16 @ 22:32:51
URL: http://elmo.cybersite.nu/
Postat av: Jessica

Sv; Tack för den fina kommentaren! :D

2011-05-16 @ 23:01:55
URL: http://nordsvenskaoden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0