Veckans tips #14

Jag glömde ju helt bort att det var torsdag igår och det betyder ju veckans tips, så det kommer här!

Denna veckan har jag lånat ett recept på hästgodis från Team Kråksjö. Det är ett enkelt recept som man kan göra själv. Jag tycker om att göra saker själv för då vet jag precis vad det innehåller. I vanligt hästgodis vet jag inte riktigt om alla ingredienser verkligen är så jättebra. Dock är väl det bästa godiset, om man nu verkligen måste ge godis, morötter eller vanliga pellets.

Receptet:

Det här behöver du:
* ½ kilo havregryn
* ½ kilo rågmjöl
* ½ kilo sirap
* blåbär, hallon, morötter eller kanel
(för smaksättning)

Så här gör du:
Blanda mjöl och sirap och arbeta ihop till en deg.
Tillsätt havregryn och arbeta igen tills du har en lagom kletig deg.
Rulla sedan ihop geggan till små runda bollar eller fyrkanter och
lägg godisbitarna på en plåt med mängder av hål i botten, för då
fastnar inte godiset lika lätt. Grädda i ugnen i 180 grader i ca.
10 - 15 minuter. Ta sedan ut plåten och låt godisarna svalna.

Kom ihåg att hästar inte ska ha godisbitar som är mycket
större än till människor bara för att hästen är större

Jag brukar dock försöka hålla mig undan hästgodis så jag inte vill risker att Ràk bli påflugen och börjar tigga. Fast ibland kan man ju unna dem en godbit i krubban. Enda gången jag ger godis är när jag tränar henne med sprayfalskan.

Jag kom att tänka på en sak, hur bra är socker egentligen för hästen och hästens tänder? Jag har för mig att jag läst att de har en annan bakteriekultur i sin mun så de kan inte få karies. Stämmer detta eller har jag lyckats hitta på det själv?

Kommentarer
Postat av: Samanta, hästskötare på Island!

Ett halvt kilo sirap låter som väldigt mycket onyttigheter..

2011-05-13 @ 23:39:19
URL: http://samantas.blogg.se/
Postat av: rebeccadahlin

fin blogg :)

2011-05-13 @ 23:43:39
URL: http://pitchtjejen.blogg.se/
Postat av: Team Kråksjö - Amanda Wilhelmsson

hihi roligt att du tyckte om receptet!! :)



sv: tack! :)

han är en welsh cob! :)

2011-05-14 @ 14:26:39
URL: http://teamkraksjo.blogg.se/
Postat av: Natalie

oj är du så sträng med godis? ;p mina hästar får godis heeela tiden ;D

2011-05-14 @ 16:01:15
URL: http://billiejeanojag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0