Äggmjölk?!

Någon som har hört talas omoch/eller provat äggmjölk? Hur smakar det i så fall?
Jag hade då aldrig tidigare hört att det finns något som heter äggmjölk, förrän jag kom över det igår då jag googlade på "vattenchoklad". Jag ville få tips på hur man kan göra egen choklad att blanda med vatten istället för att köpa ögonblicks dyra chokladdryck. (Då jag är allergisk mot mjölkprotein är mjölk uteslutet)
Jag hamnade då på ett forum där de diskuterade äggmjölk att man kan ha det istället för mjölk och grädde i kaffe men också smaksätta det med kanel, kakao, saffran, kardemumma, vanilj m.m.
För att blanda äggmjölk behöver man:
2 ägg
25-50 g smör
2-3 dl kokande vatten
Gör så här
Koka upp vatten. Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. Stoppa i äggen och smaksättning. Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder.

Denna går att använda både kall och varm.
För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel.(Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen.

Jag har läst om många olika reaktioner på denna blandning, många har dock sagt att det är gott! Jag håller just nu på att överväga om jag ska prova eller ej. Vill gärna höra först om någon av er smakat.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jo men prova! Så berättar du här sedan hur det smakade, usch det lät inge vidare gott haha.



Sv: Jo det skulle man väl kunna o andra sidan skulle de väl bli ett sjumila långt inlägg :)

2011-09-30 @ 18:07:37
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Jenny

Aldrig ens hört talas om tidigare :o Det låter lite udda, tyvärr kommer jag inte prova eftersom jag inte riktigt tål ägg, men skriv vad du tycker om du kommer dig för att testa någon gång :)

2011-09-30 @ 23:37:05
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna

jag tänker lite alkoholfri äggtoddy, men då har man väl socker i?

2011-10-01 @ 10:35:28
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Frida

Har aldrig hört talas om det, men det lät ju inte så gott, men tycker du ska prova ändå :)

2011-10-01 @ 11:45:52
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0