Det här med täcken, del 3

Nu har jag fått in lite svar om hur man vet om hästen fryser och när den kan tänkas behöva täcke, så tänkte sammanfattat det här.

- Det vanligaste svaret jag fick är att gå på magkänsla
- Ett annat sätt är att ta tempen på sin häst, är den underkyld eller har feber ska täcke på.
- När hästen är kutryggad och skakar är det ett säkert tecken på att den fryser!
- Är hästen blöt ända in på skinnet fryser den, ta då in hästen så den får torka med ett fleecetäcke.
- TÄNK PÅ, lägg inte på ett täcke när hästen redan är blöt, den är mest troligt torr och varm längst in. Täcket trycker då ner pälsen och gör så att vattnet rinner in och hästen fryser mer med än utan täcke.
- Hö att tugga på är bra för att hålla hästen varm
- Är hästen svettig och det är kallt ute kan den komma att frysa

Alltså, sunt förnuft är det bästa! Se efter, känn, gå efter magkänsla och väder.

Och då kommer ju så klart nästa fråga, hur vet man vad man ska ha för täcke?

Kommentarer
Postat av: Karin Damberg

Det beror ju lite på vad man har för behov. Jag använder bara fleecetäcken eller liknande, som ska hjälpa till att dra ur svetten ur hästens päls när man ridit ett ordentligt pass. Då får de stå inne ett par timmar och äta mat under tiden.

Har man inte tillgång till stall och måste släppa ut dem i hagen när det är kallt ute och de är svettiga kanske man behöver ett vintertäcke med fleecefoder eller liknande, tills hästen har torkat.

Har man hästen helrakad, behöver de ju ett tjockt, varmt vintertäcke som kompenserar all päls man tagit bort.

Det är allafall min tanke. =)

2012-04-13 @ 11:13:00
URL: http://lilldamberg.wordpress.com
Postat av: Jossan

På vintern kör jag vintertäcke. När våren kommer och temperaturen ligger över 2 grader dygnet runt så brukar jag gå över till regntäcke med fleece i.

Om det regnar så kör jag med samma regntäcke som ovan :)

2012-04-13 @ 11:50:35
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra lista :) vill dock tillägga att ett ulltäcke är hundra gånger bättre än ett fleecetäcke, ull transporterar bort fukten, till utsidan av täcket så hästen blir torr medan fleece absorberar fukten men det blir ändå mycket kvar närmast hästen vilket gör att de torkar dåligt med fleece.



Islandshästar behöver sällan tjocka täcken. Nu när Rósa behövt ha täcke pga klippningen i vinter så har fleecefodrat eller upp till 100 g räckt gott och väl, det har ju inte varit jättekallt heller. När det sedan blev över nollan dygnet runt har hon kunnat ha ofodrat regntäcke och nu går hon helt utan om det inte regnar ihållande.



SV: Katthår står jag nog ut med, det är det värt :)

2012-04-13 @ 20:38:15
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Sv: Okej men ni kan ju hoppa av hästarna och filma varandra ;)



ja jag ska be nån filma någon gång :)

2012-04-15 @ 17:10:05
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Sanna

Här kommer ett lite sent svar: Ja, jag är väldigt nöjd med läget på mitt nya boende. Tyvärr är det dock lite längre till allting än jag hade räknat med från början, men det är det faktiskt värt. Även om den här stan inte är hemma än, så är min lägenhet verkligen hemma!

De turkosa kökssakerna kommer ifrån Ica Maxi, och nu har de fått in ännu mera!

2012-04-16 @ 21:59:55
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Jag frågade Lina om tyngdboots bak men det hade hon aldrig hört talas om verkar det som, rätt ovanligt? Kan ju testa, vad har vi att förlora liksom.

Uppför kan vara lite svårt ibland då hon gärna går upp i galopp :S

2012-04-19 @ 22:21:21
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0