Det här med täcken

Det senaste har jag känt mig lite off på hästsidan, har väl blivit så då jag inte umgås med eller rider någon häst så mycket längre. Men idag kom suget tillbaka! Jag är så pepp just nu, vill kunna få rida Rák varje dag, ta kurser och bli ett med henne!

Idag var jag iväg på Madkullen, där Rák stod innan, och var med på en tur! Superhärligt var det att få rida igen och få ha en häst som man verkligen kan slappna av till 100% på och lita fullt ut på. Hästarna var så pigga och glada vilket var härligt att se!

Thruma fick äran att bära mig idag.

Då Thruma är så lugn kunde jag sitta och tänka en hel del på turen. Bland annat så kom jag att fundera på det här med täcken, varför har man de egentligen?
Visst, om en häst är klippt och det är kallt/fuktigt kan den ju frysa då man tar bort dess naturliga skydd men annars?
På Island har de väl inga täcken? Och det borde ju vara kallare där, eller i alla fall blåsa mer?
Behöver verkligen hästarna ha täcke? Då tänker jag framförallt på regn- och vintertäcke utöver när de jobbat, självklart kan de behöva täcke när de är svettiga och det är kallt ute.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är tyvärr otroligt många som har täcken på sina hästar för att de förmänskligar dem, inte för att de fryser. Fryser man själv så är det väl klart att hästen också fryser, verkar många resonera och det är verkligen trist :/ Andelen hästar som faktiskt fryser på vintrarna är betydligt lägre än vad täckena anspelar på.

2012-04-07 @ 10:30:47
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Karin Damberg

Jag tror som Jenny. Många förmänskligar sina hästar och tror att de fryser utan sitt täcke. Medan det egentligen är helt tvärtom. Oftast fryser hästen mer med sitt täcke än utan. För kränger man på dem ett täcke så kan ju inte pälsen fungera som den ska, den trycks ju ned.

2012-04-07 @ 14:30:45
URL: http://lilldamberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0