B som i braval och bambu

Bambu är en grässort som genom alla tider används till bland annat bygga hus, flottar, golv och hantverk. Och som idag har fått en revolutionerande effekt på marknaden. Nästan allt finns idag att köpa i bambumaterial, allt från skärbrädor, kläder och sminkborstar.
Bambu är ju även känd som föda åt pandor och jag kan försäkra att det inte är någon fara. Pandan äter inte av samma sorts bambu som används vid tillverkning av diverse saker och drabbas därför heller inte av bamburevolutionen!

Bambun har många fördelar, den är väldigt stark och tålig, den kan växa nästan var som helst och är den snabbast växande platan i världen! Mosobambun, även kallad jättebambun, växer sin fulla längd på endast tre månader!
Denna jättebambusort är den som används till att bland annat göra bambutextil, som de senaste åren blivit väldigt populärt!

En annan fördel med bambun är att den är miljövänlig, den behöver ej konstbevattnas, besprutas med kemikalier eller konstgödslas. Bambun släpper även ut 30% mer syre och förbrukar mer koldioxid  än andra skogar och växter.

Fördelar med kläder av bambu:
- De är antistatiska
- Skyddar 98% från uv-strålning
- 3-4 gånger mer uppsugningsförmåga än bomull
- Håller dig varm på vintern och sval på sommaren
- Naturligt antibakteriella
- Bambufibrerna är runda och släta, passar bra till känslig hy



Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag älskar mina bambukläder!!!

2012-01-10 @ 16:04:58
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Jenny

Intressant läsning! Jag har förstått att bambu är bra, men jag hade inte alls koll på hur bra :)



SV: Min vetekudde är verkligen välanvänd! De är bra till så mycket :)

2012-01-10 @ 19:07:53
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

SV: Jag tror också det, och så länge hon håller täcket helt är det ju ingen fara, men jag är lite rädd för att antingen hon själv eller fölen kommer leva rövare med det. Det återstår att se...



Ja, det håller jag med om! Har ett underställ (som tyvärr inte kommit till användning denna säsong) som är i bambu och det är verkligen supermjukt!

2012-01-10 @ 20:05:22
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Elina

Oj, jag visste inte att bambu var så bra! Skulle vara kul att testa kläder av bambu!



SV: Hehe, ja det kan nog vara smart att jobba galoppen utan ryttare på ryggen först! Tänker inte vara med om samma sak som i somras, när jag ramlade av. Tack! Jag ska försöka få med någon som kan filma oss nån gång i veckan för att se framstegen. :)

2012-01-10 @ 20:49:17
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0