Ridning i paddocken

På förmiddagen åkte jag till stallet, har inte varit där sen i fredags så jag behövde en liten paus. Solen sken och tack vare uppmuntrande kommentarer från olika håll kändes det roligt att åka till stallet idag. 
 
När jag borstat klart och skulle hämta sadeln lyckades Brennir ta sig loss från stallgången där han stod uppbunden och traskade in i sin box. Ännu ett bus från hans sida, jag ställde då lugnt tillbaka honom, sadlade och tränsade. Sedan gick vi till paddocken för att träna på en trygg plats och se så att alla hjälper går igenom. 
 
Väl igenom grinden på paddocken får han något stolleryck, hoppar till och fjompar sig. Jag har ingen aning om vad som hände. Om även detta är ett test, för mycket energi, om något skrämde honom eller om utrustningen gjorde ont osv. Jag valde då att börja med lite övningar från marken för att göra klart för honom vem det är som bestämmer, start, stopp, backa, flytta bakdelen och "red" honom från marken sen. Gjorde lite volter och böjningar i båda varven.
 
När jag kände mig säker hoppade jag upp, något osäker till en början men försökte att slappna av och inte tänka. Hade Jennys fina ord i bakhuvudet om att Brennir faktiskt inte är Rák. Jag jobbade honom ordentligt i skritt i en halvtimme ungefär, gjorde volter, framdelsvändningar, skänkelvikning och öppna. Han är väldigt lättarbetad och bra utbildad i dressyr vilket gör det enklare för mig och han lär mig att göra rätt. I slutet valde jag att prova på tölten lite, samlade upp honom så gått det gick då han är väldigt stel och töltade sedan på stora volter för att försöka mjuka upp honom. Han är dock enormt stel men det gick bättre och bättre, mansidan som är hans svåra sida på rakt spår gick mycket bättre på volten och han släppte efter fint efter ett tag. Jag belönade med lite trav och avslutade passet med att släppa honom lös så han fick springa av sig lite. Han travade, tog lite galopp och visade upp lite glädjeskutt. Han lyssnade väldigt bra på mig trots att han var lös och så fort jag kallade in honom lyssnde han och kom fram. 
 
När vi var klara i paddocken han vi knappt komma in i stallet innan regnet öste ner och åskan dånade. Jag klädde av B och borstade igenom honom, tog på honom täcket och testade honom genom att ställa honom lös. Han stod kvar och gick inte en mm förrän jag tog runt hans huvud och ledde in honom i boxen. Får hoppas han kommer sluta testa mig snart, får fortsätta vara väldigt konsekvent med honom. Så sammanfattningsvis var det en bra dag i stallet. 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Se där, det verkar ju ha känts lite bättre denna gång trots hans små påhitt. Även om det kan ta ett tag innan han slutar testa dig, så tror jag absolut att ni är på rätt spår. Han verkar vara en trevlig kille, och även om han har en räv bakom örat verkar det inte finnas något ont alls i honom!

Svar: Tack du för ännu en uppmuntrande kommentar. Jag vill i alla fall ge honom en chans för han är verkligen en jättego kille och jag tror vi skulle kunna få mycket roligt ihop :)
Barfotaängel

2014-05-14 @ 20:41:52
URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Frida

Låter som ett bra mantra Jenny gav dig att ha i huvudet :) Det blir nog bra ska du se när ni lärt känna varandra och kan lite på varandra, för han låter som en väldigt trevlig häst.

2014-05-14 @ 22:33:02
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Elina

Vad roligt att du har hittat en ny häst, de kan ju testa en i början men bara ni lär känna varandra mer så kommer det gå bra! :)

SV: Vad roligt att du är tillbaka igen! :)

2014-05-16 @ 09:59:48
URL: http://elinaf.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0