Brennir frá Króki

Brennir heter hästen som jag nu rider, han är en svart valack på 11 år med enorm man, pannlugg och svans. Rätt stor är han också, fast det är de flesta hästarna i jämförelse med Rák, hon var bara ca 128 cm. Brennir är inte mätt men jag tänkte mäta honom någon dag för skojskull. 
 
Brennir har tävlats en hel del men som jag förstod det så ville hans ryttare högre upp i klasser vilket han inte har kapacitet för och därför är han nu "över". Han är 5 gångare med fina gångarter, än vet jag inte vilken som är hans bästa, det återstår att se!
 
Idag var jag i stallet igen, jag kunde inte bärga mig på att få rida ut med honom i skogen. Trots regnet, som jag för övrigt knappt märkte av alls då jag var så uppsluppen med att bara njuta, tog vi oss en härlig tur. Runt stallet där han står finns det ändlösa och otaliga grus- och skogsvägar med fina tölt och galoppsträckor.
 
Vår första ritt ut var otroligt mysig, han skötte sig mer är bra och bjöd på både den fina traven och en lösgjord tölt och för att inte tala om hans galopp, den är underbar! Verkligen som en gunghäst, väldigt mjuk. Jag skulle nog kunna skriva hur mycket positivt som helst, för han är verkligen fantastisk. Det var så skönt att kunna rida avslappnat, i alla fall så avslappnat jag kunde för en första ridtur ut. Det sitter kvar mycket från ridturerna med Rák med henne visste jag att hon kunde reagera på något vilken sekund som helst. Brennir är inte alls sådan, han är riktigt trygg och lunkar på fint. Visst han reagerade för något en gång, som jag inte vet vad det var, han hoppade till och sen var det bra. Ett rådjur fick han också syn på men då stannade han bara och spetsade öronen. 
 
Han testade mig även några gånger genom att försöka vända hem, jag förklarade då bara vänligt att turen inte var slut än och han var inte speciellt svårövertalad. 
 
Som jag nämnde i förra inlägget behöver han bygga muskler, få upp konditionen och stärka sig, ni får gärna komma med tips på varierad, om det nu är någon som fortfarande kikar in här hos mig. 
 
 
Ursäkta för ett något ostrukturerat inlägg men det bubblar av glädje i mig!
 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Vad roligt att du hittade honom! Låter som att ni passar ihop alldeles perfekt :) Synd med sjukskrivningen, du som snart var klar med utbildningen eller hur? Ska bli roligt att få läsa vad du pysslar med igen :)

Svar: Ja jag tror vi passar bra ihop :) Jo jag hade bara examensarbetet kvar, men får ta det senare.
Barfotaängel

2014-05-07 @ 13:02:33
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Jenny

Så kul att du är tillbaka i sadeln igen! Och vilken stilig herre du hittat :) låter som en toppenhäst!

Svar: Ja, han är bra stilig :) Jag tror vi passar riktigt bra ihop.
Barfotaängel

2014-05-07 @ 21:23:33
URL: http://videungens.wordpress.com
Postat av: Karin

Vad härligt att få läsa på din blogg igen! Hade missat att du börjat igen!
Han låter ju verkligen som en perfekt häst för dig! Njut och mys på. =)

Svar: Roligt att höra :)Ja, jag tror vi passar riktigt bra ihop!
Barfotaängel

2014-05-08 @ 11:43:00
URL: http://lilldamberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0