Dräktighetstid

Normal dräktighetstid är ca 320-365 dagar. De flesta ston följer samma mönster år efter år och går dräktiga ungefär lika länge varje gång.
Om stoet fölar för första gången är det svårt att veta exakt hur länge hon kommer att gå dräktig, men en riktlinje bör då vara 335 dagar, det vill säga ca 11 månader.

För mig handlar det om en islandshäst så jag kollade lite på buke. Där hittade jag att de som föder upp på island brukar räkna 11 månader + 11 dagar = 345 dagar. Vilket borde bli den 23 maj för Rák. Detta är det tredje datumet som jag räknat ut nu. Antingen kan det bli den 8 maj (330 dagar - stämmer för en del väldigt bra), den 20 maj (baserat på att ta datumet för betäckning - 23 dagar.) Och nu enligt uppfödarna på island, den 23 maj.

Det finns väldigt många sätt att räkna på, det bästa är väl kanske att bara vänta och se? Hålla daglig koll på tecken och sen blir det till att vaka!

Kommentarer
Postat av: Sanna

SV: Hihi, det är lite roligt att det är flera som läser min blogg som också är mjölkallergiker :P.

2011-04-07 @ 21:55:04
URL: http://sannasant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0