Mjölkfritt

Förra veckan vaknade jag med massor av kliande utslag på mina händer. Antingen berodde det på katten jag klappade dagen innan eller så har det blivit lite för mycket av mjölkprodukter det senaste. Jag tror dock inte att det var mjölken som gjorde att jag fick eksem då det försvann så fort. Det tar i vanliga fall väldigt lång tid för kroppen att läka eksem. Jag vet fortfarande inte vad mina utslag kan ha berott på men de försvann i alla fall och det är huvudsaken.

Förra året gick på alternativ behandling mot bland annat mjölkallergi och blev bättre. Dock gick jag aldrig klart hela behandlingen så jag måste ta det försiktigt med mjölkprodukter.
Vi försöker därför laga mat med så lite mjölkprodukter som möjligt, vi använder milda mjölkfritt margarin och havregrädde.
Tidigare har jag i min blogg skrivit om detta och har tänkt göra en ny kategori speciellt för mina inlägg om mjölkallergi. På så sätt kan ni andra som också är allergiska ta del av mina tankar och recept.

Jag gillar verkligen utmaningar så jag tycker det bara är kul att laga mat utan mjölkprodukter. När det är dags att laga mat älskar jag att stå och titta vad det finns för nya mjölkfria produkter i mataffären.
Att vara allergisk kan dock vara ett stort problem när man är bortbjuden men eftersom jag ändå kan äta lite mjölkprodukter brukar det gå bra ändå. Kan jag undvika att plocka till mig mat med mjölkprodukter i så gör jag det. På restauranger och caféer så har utbudet av mjölkfritt börjat bli större och man brukar även kunna specialbeställa.

Nu blir det lunch, potatis och lövbiff gjord på havregrädde! ;)

Kommentarer
Postat av: Lina - Vinn ett Glen Gordon-pannband från Hippoteket!

SV: ja de känns bra :) ger lite mer motivation till att plugga med

2011-04-19 @ 13:58:55
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag gör ju bara mjölkfria saker, och känner igen mig i det där med att titta efter nya produkter :P. Dock är jag missnöjd med det mjölkfria utbudet på restauranger och kaféer!

2011-04-19 @ 18:41:45
URL: http://sannasant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0