Från shopaholic till snåljåp

Japp, där har ni mig och min förvandling. Inget är väl kanske egentligen bra, man ska väl vara lite lagom sådär men det är ju bättre att vara snål är att bara handla en massa.

Från det att jag fyllde 15 år har jag fått hela mitt barnbidrag insatt på mitt konto, kan ni förstå hur glad en klädgalen 15åring blev då?! Varje månad shoppade jag upp mina pengar, de var nästan alltid helt slut bara efter någon vecka. Jag älskade verkligen att shoppa och att jag hade en bästa kompis som var minst lika shoppinggalen gjorde inte saken bättre.
Jag hade ju inte direkt några andra utgifter att tänka på och tänkte ju heller inte på att man kunde spara.
Jag höll på så här i några år, dock började det lugna sig lite när jag började gymnasiet. Och sedan när jag flyttade hemifrån fick jag börja prioritera på annat sätt, dock älskade jag fortfarande att shoppa.
En höst hade jag haft så dåliga shoppingmånader att jag lyckats spara ihop en hel del pengar och bestämde mig då för att köpa mig en egen bärbar dator, det var lycka!

Sedan förra året då jag bestämde mig för att ta ett sabbatsår och inte lyckats hitta något jobb har jag levt på absoluta minimum, jag har blivit oerhört snål! Jag tycker att nästan allt är för dyrt och om jag köper något så tänker jag över köpet några gånger. Det resulterar oftast i ångest precis efter köpet men sedan inser jag hur bra det köpet egentligen var!
Tex min dunjacka och min ridoverall som jag köpte förra året efter många om och med.

Jag har gått från att kunna ha några hundra kvar på kontot och ändå vara glad till att få panik om det "endast" finns ca 4000 kr på kontot.
Det är inte bara jag själv som fått mig till denna, som jag anser, positiva förvandling utan min kära pojkvän har pushat mig en hel del!
Jag kan inte neka till att jag nu inte gillar shopping för det gör jag men jag har lärt mig att bromsa mig själv en hel del, dock vet jag faktiskt inte hur jag skulle göra OM jag nu hade pengar. Det återstår att se när jag börjar jobba, då lär jag nog unna mig lite mer saker och även en del till Rák ;) MEN jag hoppas ändå att jag lyckas behålla självdisciplinen någorlunda.

Kommentarer
Postat av: Elina

Tänk om jag kunde lära mig att bli en snåljåp.. Jag är en shopaholic ända ut i fingerspetsarna, har jag pengar ska dem spenderas..



SV: Det var hon verkligen. En sån häst vill jag att mina barn i framtiden ska ha, en häst som gör allt för sin ryttare - för det gjorde hon. Hon lärde mig massor, men samtidigt fick jag inget gratis.



Tack, det var väldigt jobbigt. :(

2011-08-07 @ 11:02:10
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna

Jag är nog snarare en snåljåp. Är egentligen inte förtjust i att shoppa. Däremot är det lite lättare att unna sig saker nu, när jag vet att jag har ett jobb och det ramlar in lite mer pengar på kontot än det gjort tidigare.... Fast kläder och så köper jag väldigt sällan, utan bara när det är absolut nödvändigt. Jag hatar att köpa kläder, eftersom jag verkligen inte är gjord för de storlekarna som kläderna har. Mina proportioner stämmer inte alls då.

2011-08-07 @ 12:14:36
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag är nån som verkligen måste skaffa självdisciplin. Fyfasen vad jag kan shoppa upp mina pengar :S Måste verkligen ta och spara.. Hua.

2011-08-07 @ 13:57:52
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hehe, känner igen mig ganska bra i det där. Flyttade hemifrån för ca 5 månader sen och nu har jag blivit mer noga med vad jag köper. Köper sånt som jag har nytta av och slösar inte pengar på samma sätt. Dock lägger ju jag det mesta på saker till hästen eller ridkläder till mig själv, blir inte så mycket smink och vardagskläder. Har så mycket redan :O Fin blogg!

2011-08-07 @ 14:48:35
URL: http://myvilbur.blogg.se/
Postat av: Dafie

Sv: Tack så mycket :) Blev så himla trött på alla som klagar på dem...

2011-08-07 @ 15:33:27
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ja! Jag måste åka, kommer ångra mig om jag inte gör det. Ska dock inte se invigningen och showen detta året, har sett den dom andra 2 gångerna jag varit där och dom brukar vara ungefär samma varje år. Satsar på att se dressyren och hoppningen istället!



Har du ingen att gå med? Ingen kompis som vill följa med? :)

2011-08-07 @ 17:20:34
URL: http://myvilbur.blogg.se/
Postat av: Elina

SV: Det är väldigt jobbigt, och som sagt, bensinen är väldigt dyr nu. Plus att det är lättare att få hjälp av någon som tar hästarna om jag vill åka bort nånstans.



Ja, jag borde verkligen bli ekonomisk nu. Med tanke på att min hyra är jättehög och jag vet inte hur det blir med jobb i september så borde jag verkligen spara. Men det är så svårt när man kommer på att det är miljontals saker man behöver ;)

2011-08-07 @ 18:21:01
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Frida

Jag är också jäkligt snål, fast mest för att jag gillar att köpa saker när de är billiga! Tycker inte alls om att köpa en sak som kostar mer än 200kr, då tycker jag det är dyrt :P



Svar: Dom var ute på vägen, men tur nog finns det mycket hästfolk och annat snällt folk i området som hjälpte oss :)



Jo, jag gjorde det en gång på sommaren för flera år sedan, och förra sommaren var jag ner med mamma och pojkvännen :)

2011-08-07 @ 19:23:59
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0