Dagens ridpass

Klockan elva var jag i stallet för att rida dagens dressyrpass på Rák. Det är en sådan underbar känsla att hämta henne i hagen nu, hon är verkligen mycket gladare.
Tom att spraya flugspray gick bra idag, hon stod stilla rätt snabbt efter några varv runt i boxen. Hon tuggade och var nöjd. När sadeln kom på tuggade hon och var nöjd, när bettet skulle in gapade hon snällt och tuggade sedan.

Vi har som jag nämnde igår fått i uppdrag att endast köra dressyr i skritt. Jag började då idag med en hel del volter och bakdelsvändningar. Lite sidförande men då Rák gärna vill för mycket och inte kan ta ett steg i taget tog jag det lungt då hon annars stressar upp sig.

Red även med ett spö för att få med bakkärran lite mer. Det gick äver förväntan då hon var livärädd för spö till en början så jag hade slutat använda det. Till min förvåning reagerade hon inte alls när jag bytte spöhand och innan har hon rusat iväg i full karriär.
Lyhörd var hon med, framförallt för rösten. Sitshjälperna sitter inte riktigt lika bra än men vi jobbar på det.
Hon behöver öva lite mer på att fram betyder fram nu och inte snaaaaart. Så petade jag ytterpytte med spöt, vet faktiskt inte om jag ens nuddade och då gick det lite bättre.

Imorgon får jag se vad vi kommer att hitta på, ska försöka hitta någon rolig övning vi kan köra. Framdelsvändning vet jag inte hur man gör och hur man lär hästen.. Någon som kan förklara? Tips på dressyrövningar mottages!


Min sötfia!

Kommentarer
Postat av: Cia

Framdelsvändningen är en lösgörande rörelse och en förberedande rörelse inför ryggningen. Rörelsen kan göras från halt (var vanligt förr), men det bästa är att göra den ifrån samlad skritt. Vanligast är att man gör framdelsvändningen ett halvt varv (så att man byter varv).



Ryttaren sitter rakt över hästen, med blicken åt det håll man vänder.

Inner tygel: ställer hästen (hästen ska vara rak i kroppen).

Ytter tygel: rätar ut hästen och är förhållande.

Båda tyglarna: är förhållande och hindrar hästen att gå iväg framåt.

Inner skänkel: något bakom sadelgjorden, är den sidförande skänkeln.

Ytter skänkel: vid sadelgjorden är mothållande och reglerande.



Se till att vändningen sker lugnt och att hästen inte går iväg, inte stannar eller tappar bjudningen och ryggar. Rid vändningen steg för steg, hellre lite för stor i början än att hästen tappar bjudningen eller inte trampar över ytterbakben med det inre.



Hästen vänder kring inner framben, Ytter framben går utanför det inre (i en cirkel). Inre bakbenet går fram och förbi det yttre bakbenet (inre sida är alltid åt det håll som hästen är ställd).

2011-07-30 @ 20:00:49
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/
Postat av: Linda

Jag skulle vilja se lite ridbilder på er, eller främst film :D Kan du inte fixa det till nått ridpass :)?

2011-07-31 @ 11:09:34
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Natalie

vad skönt att det känns så bra nu :D

2011-07-31 @ 14:51:59
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny

Härligt när det går så där bra :) Hon är allt bra söt din lilla Rák!

2011-07-31 @ 22:21:22
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0