Funderingar kring likheter

En fundering som slog mig här om dagen är, hur går det till när vi väljer hästar? Är det slupen som avgör?

Väljer man efter ens egen personlighet och att hästen ska matcha eller vill man att hästen ska komplettera en själv? Man kanske gör olika? Första hästen kanske man vill ska matcha en med andra ska komplettera?
Båda alternativen är ju bra, har man en envis häst är det ju bra om man är envis tillbaka, men är man själv rädd då är det ju bara att ha en häst som är trygg.. Svårt det där!

Vad går ni efter hos en häst? Det finns nog väldigt många som går efter färg då detta ändå är det första man ser på en häst. Men en bra häst har ju ingen färg! Det vet ni väl?

Vad tror ni? Det är säkert helt olika det där och det finns nog ingen direkt regel men det skulle vara intressant att veta hur vi valde.

Vad har då jag och Rák för likheter?
♣ Eksem
♣ Vill lite för mycket lite för snabbt
♣ Älskar tölt
♣ Villig att lära, snabblärd
♣ Kan se lite spöken, skrämma upp sig själv rätt bra
♣ Energisk
♣ Matglad
♣ Låg i rang, tar inte för sig så mycket

Det var inte helt lätt att komma på saker så här på rak arm.
Detta med olikheter var ännu svårare, jag kommer inte på någon direkt...
När jag tänker efter lite så skulle det nog kunna vara att jag är lite mer envis än vad Rák är, så jag vinner oftast.

Kommentarer
Postat av: Natalie

hmmm, intressant tanke faktiskt !! ska nog klura vidare på den =)

2011-07-29 @ 22:14:05
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se
Postat av: Cia

Säger som min mamma sa till mej när jag blev ägare till gríma, "- det är aldrig ryttaren som väljer hästen, utan det är hästen som väljer ryttaren." gríma valde mej och är så oerhört glad för de!

2011-07-30 @ 07:22:34
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/
Postat av: Jenny

Det är magkänslan som måste stämma tycker jag. Jag köpte båda mina osedda och gick helt på magkänsla, vilket visade sig vara rätt :) De är olika som natt och dag men väldigt trevliga på var sitt sätt och jag trivs jättebra med att ha två hästar som är så olika, vilken av dem som passar mig bäst är svårt att säga. Det kanske är delvis matchning och delvis komplettering?

2011-07-30 @ 11:01:18
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna

Intressant! Jag och mamma pratade lite om det här häromdagen. Att de hästar vi har haft har varit ganska olika varandra. Men om man lite generellt ska beskriva den häst jag fastnar för så är den: sto, ambitiös, kvick, villig, och tydligen röd, om vi går efter de senaste tre hästarna jag ridit...

2011-07-30 @ 12:57:00
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Cia

Sv; Gríma kunde absolut inget när jag fick henne, tölt existerade inte och hon var mer död än levande. Men jag kände direkt att detta är min dröm häst och vi har tillsammans kämpat och bevisat för alla vilken underbar häst hon är!

Klart att rák gillar dej! Man ser på hela henne att hon trivs med dej och ni är ju såna kompisar :) Och när du rider henne ser man hur ni båda strålar som små solar!

2011-07-30 @ 18:10:16
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0