Globus Clic

Sadel nummer två är nu testad och här följer en utlåtelse.
Först lite fakta om sadeln.
Globus Clic 17" 34 (normal mot vid)
Djup, mjuk sits med smal midja. Stålförstärkt träbom. Ullstoppade kilbossor samt en bred kanal. Formpressade, långa knävulster.

Efter att ha sökt runt lite om denna sadel så verkar det finnas en hel del positiva utlåtande om den på flera forum så det bådar ju gott. Sedan har jag även blivit rekommenderad denna av Elina då hennes hästar se likadana ut som min madam i ryggen och på dem ligger den bra.

Utseende/känsla:
Den jag lånade hem är i två nyanser av brunt, rätt snyggt tycker jag ändå men jag skulle föredra att ha den helt i mörkbrunt. Annars är den väldigt fin med bra stöd och djup sits. Dock inte lika mjuk som Arthur.
Jag tyckte dock att den kändes lite bred precis vid stidlägerfästerna då de har satt en "lapp" där i annan färg där. Men det är säkert en vanesak! Jag vet inte om jag inbillade mig men det kändes som att hon tog mina säteshjälper bättre i denna.
Jag känner dock att jag skulle behöva prova denna en gång till också för att vara helt säker på hur den känns!

Passform:
Den låg an längs med hela ryggen dock är jag osäker på om bomvidden är rätt? Den kändes först väldigt vid men sedan efter att spänt, åkte fram marginellt och kändes då kanske lite smal. På bilderna ser den ut att ligga lite i bakvikt. Den låg dock still hela passet! Men ska som sagt prova igen för att vara helt säker på hur den ligger, då tillsammans med min anti-glid pad under.
Denna är ju en 17" så ska jag köpa en blir det en 16,5" vilket innebär att sadeln blir ytterligare lite kortare.

Längden på sadeln: 40-43 cm
Pris: ca 9500:-




Och bilder på sadeln i sig


Kommentarer
Postat av: Elina

Vilken snygg färg på sadeln!



Jag är absolut ingen expert men den ser ut att ligga bra, kanske lite i bakvikt. Hade du bott närmare hade du fått testa min, det är en 36 (dock 17,5") :-)



SV: Tack! Det hoppas jag verkligen att det gör! :-)

2011-07-11 @ 22:17:16
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Är den inte lite för rak? Eller är det en synvilla?

2011-07-13 @ 10:55:23
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Cia

den ligger lite långt fram, flytta den liiiite mer bakåt så kommer den ligga toppen!

2011-07-13 @ 21:32:21
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0