Kotledsinflamation eller bara trött?

Vad är det med Rák egentligen. Det är den stora frågan just nu! Hon står nu iaf avställd tills på söndag, då ska vi prova att longera och se om hon markerar något.
Idag kom Cia förbi och hjälpte mig att undersöka henne lite.
Vi tog temp - ingen feber
Klämde och kände på kotor och ben - ingen reaktion, inte varm och ingen puls.
Hon står stadigt på alla benen och verkar inte ha ont.
Blicken är klar och det verkar inte vara något större bekymmer med henne.
Jag tror hon bara är trött och lite less på att gå turer. Vi får se hur hon verkar efter vilan. Jag ska i alla fall ringa veterinär imorgon och höra vad de tror. Kanske till och med ska ringa flera och höra?

Det som skulle kunna vara troligt om hon fortfarande inte är bra är i så fall att hon har kotledsinflamation i båda benen och därför inte avlastar. Markerar hon på böjt spår så är det ju något som inte stämmer.
Skulle det vara så att hon fortfarande inte känns bra på söndag går vi nog vidare med böjprov för att se. Skulle hon markera här blir det nog till att åka till en klinik och utreda.

Någon som har erfarenhet av detta? Ni får gärna ge mig lite tips och råd!

Kommentarer
Postat av: Elina

Hur vänder hon sig? Är hon stel/stapplig när hon ska vända sig i box/hage? Har du känt igenom ryggen på henne?



Några av de där symptomen hade Filipus med när han fick fång. :( Men jag hoppas verkligen att det bara är vila hon behöver!



SV: Tack! Hon är helt fantastisk, mitt lilla sto! Hon gör såna framsteg hela tiden att snart är nog galoppen på plats med. :-D



SV 2: Fast jag har inte ridit denna vecka så mkt.. Mest promenerat med dem.. Men då får de halva nästa vecka ledigt också så ska jag försöka hålla dem igång de dagar som är kvar av denna vecka. :)

2011-07-20 @ 21:52:09
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Sara Carlsson

sv: tack! :)



Jo, det har hon haft till och från nu ett antal gånger.



Främst har det varit att hon har varit ovillig i ridningen, stoppat på hinder, blivit framtung, lite kort i steget, dålig framåtbjudning osv. Vissa dagar märks det mer och andra mindre, så man kan lätt bli lurad och tro att dom bara är trötta/träningsvärk eller så.

Det syns inte som vanlig hälta vid ridning/longering, då det har suttit i båda benen. Inte heller märks det något på benen som man kan se vid visitering, de blir inte varma eller svullna tex. Så det bästa är att bara åka iväg till en klinik och göra böjprov, så snart som möjligt efter att du började misstänka något.

Enligt din beskriving i inläggen så skulle det mycket väl kunna vara kotledsinflammation..



Men kolla upp med veterinär så fort som möjligt!

2011-07-20 @ 22:33:27
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Sara Carlsson

Och just det.



Sist vi var där, så sprutades hon i två ben och vid det besöket fick vi betala 3300 + medicin på ca 8-900..

Återbesök med longering och böjprov kostade 1700, utan sprutning då.



2011-07-20 @ 22:41:55
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Natalie

jag skulle som ovanstående skrivit åkt till klinik så fort som möjligt då det inte går att hitta kotledsinflammation hemma. Det brukar dock inte vara någon superstor fara vid kotledsinflammation, jättevanligt att hästarna har det i tex. båda fram. Men kolla upp tycker jag absolut att du ska göra!

2011-07-21 @ 07:49:34
URL: http://n-rongvall.bloggplatsen.se
Postat av: warnmark -foto & hälsa

Sv; Nej men vad glad jag blir. Haha :) Tack så jättemycket.



Man kan ju göra soppa, rotfrukter i ugnen.. Sen kan man även dryga ut köttfärssås genom att riva i morötter så behövs det inte lika mycket färs och det blir en liten färgklick också :). Man kan även göra gratäng (http://warnmark.blogg.se/2011/march/kycklinggratang.html) och mängder av andra saker :D Bara att googla "rotfrukter recept" så kommer det mängder :)



Håller tummarna för pållen!!

2011-07-21 @ 10:33:47
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja du nu ska vi se.

Om det är korledsinflamation vågar jag inte svara på, jag kände bara att något var fel, men så hade hon ju problem med ryggen också.

Vad har du för försäkring?

Mitt gick ju på självrisken 2800:- (IF)

Sedan fick jag betala för equiterapeftens behandling på ryggen 600:-



Men just behandling i benen och så gick på självrisken vilket skall hålla i 100 dagar. Alltså om du åker till veterinären flera gånger för samma skada inom 100 dagara så betalar du bara en sjävlrisk.



Vissa bolag har ju rörlig självrisk, du betalar en viss procent utöver självrisken i själva summan, men något sånt har inte jag. IF har ju fast själrisk, iaf den försäkringen jag har täckt på Fifa- det kanske har gjort om de nya?

Men jag tror inte det blir så farligt dyrt.



Fifa ville inte lyfta rygg eller jobba alls, hon blev tung i munnen. Tölten var ören och även gångarterna i hagen, hon grisepassade ganska mycket utan ryttare till och med, galoppen blev passtaktig.



Ja vill du hjälpa mig med blogg.se vore det jättegulligt :) Skulle du kunna ordna så det är samma modell som www.humlidumli.blogg.se ?

2011-07-21 @ 11:14:03
URL: http://www.elmo.cybersite.nu/
Postat av: Linda

P.s detta med 100 dagar kan variera från bolag till bolag med IF har de lägsta antal dagara..

2011-07-21 @ 11:15:38
URL: http://www.elmo.cybersite.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0