Santa Cruz Arthur de lux

Sadel nummer ett är nu testad så här följer en liten utvärdering.
Först lite fakta om sadeln.
Santa Cruz Arthur de lux. 16,5" xxw
Kalvskinnsklädd och mycket mjuk dressyrsadel. Djup sits och något kortare kåpor. Omtyckt sadel som hjälper ryttaren till korrekt sits. Till ryttare som vill känna sig ”inramade”.
Långa stroppar.

Bommen är av klassisk, traditionell stålförstärkt trälaminat.
10 års garanti på bom.
Rostfria stigläderkrampor.
Finns som ullstoppad


Utseende:
Min första tanke var så klart att det är en ortoligt fin sadel. Vilken skillnad det är på syntet och läder, gudomlig var den att sitta i! Man får riktigt bra stöd och den har ett djupt och bekvämt säte.

Passform:
Den låg an längs med hela ryggen. Glömde dock känna hur bomvidden var slog det mig nu! (får prova den igen) Den låg bra så länge jag inte spände, men som vanligt åker sadlar fram när jag spänner. Det spelar inte roll vad det är för sadel.
Hon gick fint i den och verkar inte tycka det den var hemsk på något sett. Som sagt så ska jag prova den en gång till för att vara på den säkra sidan.

Längden på sadel är ca 43-46 cm.
Pris: Ca 9960:-

Tre tankar om varför sadel åker fram.
♣ Hon är lite överbyggd, kan detta göra att sadel måste åka fram när den ska spännas för att ligga plant?
♣ Dåligt sadelläge, borde jag prova en svängdgjord, kanske en gjord i läder. Kan det fungera?
♣ För smal bom? Glömde ju kika på denna mer noga över trycket fram. Måste prova igen!
Vad har ni för tankar?


Några bilder fick jag knäppt på sadeln i alla fall. Den bakifrån är väl inte den bästa kanske utan jag får ta nya!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Den ser väldigt bekväm ut! En häst jag brukar rida ibland har en annan Santa Cruise-sadel som påminner rätt mycket om den där och den är hur bekväm som helst, fullkomligt älskar den sadeln!



Med överbyggda hästar är det ju lite knepigt att få sadeln att ligga bra, så det kan mycket ävl vara så att du måste lägga den lite "fel" för att den ska ligga bra. Men visst kan du testa en annan sadelgjord och se om det blir bättre :)



SV: Lika bra det, jag behöver inte heller något men jag har ändå shoppingsug :p

2011-07-10 @ 19:05:37
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Dedär såg inte alls helt fel ut! Vilken fin och härlig sadel de ser ut att vara :D

2011-07-13 @ 10:57:19
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0