Bästa råden mot förkylning

I detta inlägg tänkte jag ta upp lite olika myter om förkylning men även tips på hur man snabbare blir frisk..

Tips:
♣ Det första man alltid ska göra när man är sjuk är att dricka vatten, massor med vatten!
♣ Det andra som alltid är bra vid förkylning är koksaltlösning. Finns att köpa som spray eller droppar till näsan på apoteket. Man kan även koka sin egenläsning och hälla i nässköljare, man kan även gurgla halsen. Saltvatten är både rengörande, återfunktande och bakteriedödande. Fungerar mycket bra vid svidande näsa och man kan använda hur mycket koksaltlösning som helst.
♣ C-vitamin är också bra att ha till hands för att snabbare bli frisk, det fungerar antiinflammatoriskt. Zinktabletter och D-vitamin kan även vara bra att ta.
♣ Mentol är ett naturmedel mot förkylning, finns nässpray med mentol, givetvis halstabletter med mentol och något som jag vill tipsa om Oleum Basileum en slags mentololja. Man kan antingen göra ångbad med det eller hälla på en näsduk och ha vid sängen för att lättare andas under natten.
♣ Något annat roligt som lindrar förkylningar är kycklingsoppa, det har visat sig hjälpa de övre luftvägarna att hålla rent. Ett gammalt beprövat husmorsknep.
♣Tänk på att har du inte besvär av febern är det bättre att inte ta några värktabletter för då blir du fortare frisk.
♣ Ett tips för att förebygga förkylningar är tydligen att bada bastu, eftersom jag inte gillar värmen i en bastu får jag nog stå ut med någon förkylning då och då..

Jag läste även om att man ska försöka att inte snyta sig för ofta och för hårt, det finns då risk för att man kan få bihåleinflammation.

Myt:
♣ Det är inte kylan som gör dig sjuk, oftast bli man smittad innomhus. En förkylning är alltid ett virus och oftast blir man smittad genom kontakt med en sjukperson inte genom luften.
♣ Att man inte skulle kunna pussas med en sjuk person är också myt, smittan finns inte i salivet utan i näsan.

Det var väl det jag lyckades att hitta, försökte hitta fler myter men det gick inte så bra..




Kommentarer
Postat av: Beatrice

Vilka superbra tips!! Dom ska jag använda mig av nu när jag är förkyld, tack så mycket =D

2011-03-23 @ 09:20:48
URL: http://eyeo.blogg.se/
Postat av: Lina - Team Hippoteket

SV: tack :) har så liten sadelkammare så fick tänka till när vi gjorde iordning den. och nu blev de ännu trängre, men det gick jU!

2011-03-23 @ 13:22:39
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Dafie

Bra tips :D



Svar: Nej tyvärr, jag ska på ett konfirmationsläger i england och förmodligen ha sommarhäst resten av sommaren... Så inget ridläger för mig i år :/

2011-03-23 @ 14:47:09
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0