Veckans tips #9

Denna vecka ska jag tipsa om Timjansirapen jag kokade till mig som är bra för luftvägsproblem. Den lindrar riktigt fort vid jobbig hosta. Timjan som är huvudingrediensen har många bra egenskaper, det bekämpas bakterier och virus, är bra vid astma, hosta, förkylning samt allergiska reaktioner. Timjan har även en lokalbedövande effekt och visat sig användbar vid halsfluss.

Timjansirap
25g färska timjanblad
25g färska blommor och blad av gurkört
2 små kanelstänger
4½ dl vatten
saften av 1 liten citron
100g honung.

Låt örter och kanel sjuda i en kastrull i 20 min.
Sila och häll tillbaka vätskan i kastrullen.
Sjud tills vätskan reducerats till hälften.
Tillsätt citronsaft och honung.
Sjud 5 min.
Ta 1 tsk vid behov.


Vi hade ingen gurkört så vi hoppade det och jag tycker det fungerade fint ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0