Dagens stallvistelse

Halv tio befann jag mig i stallet, jag började då med att hämta Rák och göra iordning henne. På schemat stod longering och tömkörning. Det gick mycket bra och Rák lyssnade fint på rösten. Jag avslutade med att släppa henne lite lös i paddocken, men jag tror inte riktigt hon förstår vad hon ska göra. Hon stod till en början still och väntade på kommando, jag manade på henne lite. Hon gick några varv innan hon tyckte hon var klar. Sötis..
Det kommer komma en lite bildbomd från idag senare.
Just det, precis när jag hade börjat träna Rák kom Paula åkandes och stannade till för att säga att Katla hade vaxproppar och att jag skulle ringa om något hände då hon hade några ärenden att utföra. Sen trodde jag väl inte jag skulle ha sådan tur att hon verkligen skulle föla när jag var där.
När jag och Rák var klara i paddocken så såg jag att katla gått in i sitt hus och stod och skrapade. Lite tankar på om det var på gång gick genom huvudet men jag trodde det skulle vara ett tag kvar. Jag tog upp Rák och tränade lite med sprayflaska. Sedan blev det lite betande innan jag vände mig om och såg Katla ligga ner och vrida och vända på sig. Då blev det fart på mig! In med Rák i hagen och skynda ner till Katlas hagen, det var som jag misstänkte. Vattnet hade gått och hon jobbade för att få ut fölet.
Snabbt upp med mobilen och ringa Paula! De skyndar sig hem men hann inte i tid för att se den lille födas.
Det var en sådan upplevelse att få sitta där i hagen och titta på. Jag blev alldeles varm inombords och bara satt och log, så himla fint! En jättesöt fuxhingst med stor stjärn och vit svans.
Efter en stunds beundran i hagen gick jag och hämtade Thruma för att rida henne lite lösgörande. Hon kändes väldigt fin idag. Det går bättre och bättre. I morgon ska jag och Thruma leda en isländsktur på ridskolan vilket jag hoppas hon kommer tycka är kul. Lite fart och fläng lär det bli!
Bilder på föl och Katla kommer också i annat inlägg :)

Kommentarer
Postat av: Sanna

Åh så häftigt!

2011-05-23 @ 22:49:38
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Natalie

jag blir avundsjuk så jag spricker! Vill också se :D

2011-05-24 @ 11:04:10
URL: http://billiejeanojag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0