Sommareksem del 2

Denna gången tänkte jag berätta lite om vad jag använder på Rák.

♣ Mj's djursalva - fungerar väldigt bra och jag är riktigt nöjd. Hon har inte visat tecken på att klia sig alls.
Medel mot knott, eksem och redan uppkomna sår. Konc. Kan blandas med vatten.
Innehåller: Mjölkpulver, såpa, tjära, olja, äppelcidervinäger och citrussafter.
Omskakas. Förvaras svalt
Behandling
Vid eksem ingnides salvan i hårbottnen i man och svans. I början och vid svårare fall kan detta behöva upprepas flera gånger samma dag. Därefter smörjer man när det behövs, d.v.s när hårbottnen känns torr och spröd, eller när hästen börjar klia sig. Se alltid till att hårbottnen hålls mjuk.
Vid sårvård strykes salvan direkt på såret.
Förebyggande mot knott och andra insekter kan salvan spädas med vatten och sprayas på hästen med hjälp av en blomspruta.


Väldigt svår att få tag på dock, köpte via tillverkaren. Om någon är intresserad kanske jag kan leta upp telefonnummer/mejl.

♣ Horsewise Första hjälpen spray - jag har tidigare i ett inlägg rekommenderat denna spray. Den är fantastiskt bra. Länkte småsår på Ráks juver över en dag!
Naturens eget försvar mot svamp (sommareksem,ringorm) och bakteriella infektioner.
Används mot strålröta,hovsprickor, mugg mm. Lindra vid skärskador och skavsår, eliminera hudproblem orsakade av flugor, mygg och andra insekter. Innehåller givetvis tea tree olja.

Finns att köpa hos bland annat Carlsson Häst och Hund eller på Gekås för 119 kr.

♣ Horsewise No fly flugspray/sommarspray - har använt den några gånger och än så länge tycker jag den verkar fungera bra. Rák stod lungt och hamoniskt i hagen idag medan de andra två eksemisarna var irriterade på flygfän.
  • Effektiv mot alla flugor och bitande insekter
  • Starkt avvisande effekt
  • Används vid behov
  • Varar länge
Finns att köpa hos bland annat Calrsson Häst och Hund eller på Gekås för 129 kr.

♣ Prob schampo - brukar tvätta en gång i början på sommaren för att få bort det värsta skrvet och sedan brukar hon hålla sg fin.

Finns att köpa hos bland annat Hästshopen

♣ Eksemtäcke med huva vid behov - köpt mitt på Gekås och tycker det är helt suveränt. Bra passform, håller ganska bra och är dock inte allt för tunt. Bra pris är det också. 349 utan huva och 399 med huva.

Jag tycker mina kombinationer fungerar bra, alla medel jag använder är naturliga. Rák fick på sig sitt täcke först idag och fram tills nu har jag inte sett att hon kliat sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0