Te-älskare

Man skulle verkligen kunna kalla mig för en te älskare. Jag dricker minst tre stora koppar te per dag, min kopp rymmer en halv liter. Frågan är ju om detta verkligen är så bra för kroppen. Man har ju kört en hel del om att te inte alls är så bra. Jag hittade dock denna text på en sida om te som passande faktiskt heter Om te

Alla typer av te är bra för hälsan eftersom att teplantans blad är fulla av antioxidanter som skyddar kroppens celler mot fria radikaler. De gröna teerna innehåller dock lite mer nyttiga ämnen, för ju mindre processat tebladet är, desto mer nyttigheter finns det i det färdiga teet. Men om man häller i tillsatser som socker i sitt te så blir det naturligtvis inte lika nyttigt.
En annan positiv effekt är att tein (koffein) tycks kunna förbättra den mentala förmågan eftersom att det är uppiggande. Något som kan vara negativt är dock att svart te kan vara vätskedrivande, men forskarna såg ingen större risk för vätskebrist så länge som teinhalten var mindre än 250 mg per kopp. En kopp svart te på 15 cl innehåller normalt endast ca 40-60 mg tein.


En tesort som jag vill passa på att rekommendera är lösviktsteet Old English earl gray från Nk, det är verkligen hur gått som helst.
Finns det fler te älskare där ute?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag har det jättebra, jag är så lycklig med Trev :) Men jag saknar dig <3

2011-05-08 @ 20:53:35
URL: http://maidenly.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag! Men det går tyvärr lite i perioder. Ibland blir det för jobbigt att göra iordning en kopp te..... Men te är nyttigt, det tror jag det. Just nu är jag inne i en period där grönt te är favoriten, men det måste vara svart te på morgonen!

2011-05-08 @ 22:06:02
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Natalie

jag har också en stor kärlek till te, dock inte lika stor som du verkar ha =) haha!

2011-05-09 @ 08:19:13
URL: http://billiejeanojag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0