Ut i sadeldjunglen igen

Då ingen sadel hos Cia passar Rák och troligen ingen nu i stallet heller lär jag nog bli tvungen att skaffa en sadel till Rák. Frågan är ju då vad man ska köpa.

Jag har inga direkt stora pengar att lägga på en sadel just nu heller så det lär nog ta ett tag att hitta någon bra sadel med begränsad budget.

Jag har funderat på tre alternativ.
- Köpa en bomsadel
- Köpa en bomsadel med utbyttbart järn, då Rák kommer ändra sig mer i kroppen
- Köpa en bomlössadel, kostar dock en hel del mer men passar förhoppningsvis oavsett.

Rák behöver en sadel som är
- Rak men något svängd då hon är lite överbyggd pga kort rygg, rak vid arbete
- max 42-43 cm
- 100 grader i bommen

Förra året var vi på Svensk ridsport i Kungsbacka och lånade hem några sadlar. Framförallt var det Globuc Clic som passade bra och också kanske Santa Cruz Athur de Lux. Clicen tror jag skulle kunna fungerar riktigt bra. Får se om vi kan åka och låna några sadlar där igen och se. Den låg, vad jag minns, så gott som stilla.
Å andra sidan så är Rák lite tjock nu och man vet ju aldrig som sadeln inte kommer passa längre igenom om ett tag. Därför vore en sadel med utbyttbart järn eller en bomlös bra. Ja, detta är då inte helt lätt. Vart ska man börja?

Kommentarer
Postat av: Jossan

Kan rekomendera Sella sadeln! Passar på de flesta hästar sa sadelutprovaren och de flesta som testar sadeln tycker att den är skön!

Jag ÄLSKAR den! Det är helt underbar!

Den är ganska rak och har utbyt bar bom i 6 olika storleker på Agersta ridshop iaf :) Suuper enkelt att byta bommen själv!

Det är korta knästöd på den och enkel kopa. Det gillar inte alla men jag älskar det! Enkel kopan gör så att sadeln nästan blir löjligt lätt och lätt hanterlig och de korta knästöden ger bra stöd för övre skänkeln medan undre skänkeln är fri att flytta nästan hur som hällst!

Det tar ett tag att hitta hur man rider lätt i den tycker jag :P Ibörjan satt jag som sklistrad i sadeln! Men det var ganska vingligt att rida lätt men det vänjde man sig snabbt vid!



Den kostar 15.000 och det är en riktigt bra sadel och läder som man får för det!

Jag är Verkligen super nöjd med den! (som du hör ;) )

2012-06-18 @ 22:37:20
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Jossan

Eques sella heter den :P

2012-06-18 @ 22:37:56
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Jossan

Man lärde sig snabbt att hitta balandes i den*

inte att man vänjde sig vid att ha vinglig lätt-sits.. :P

2012-06-18 @ 22:41:04
URL: http://semtegensis.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja har man lite pengar så är väl inte en sensation att välja annars är ju den ruskigt bra.

Men som du säger en clic sadel? Tekna? Fast den kanske är till helt raka ryggar? Lippo, Prestige, albion?

2012-06-21 @ 21:05:25
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Jenny

Spara ihop till en Sensation Ride ;) Har du testat en sådan förresten? Tycker det verkar som att Rák och Rós har rätt lika ryggar och Sensation låg kanon på Rósa, synd att jag sålt min och inte köper mig en ny förrän i höst, annars hade du fått prova!

2012-06-23 @ 23:18:29
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Sadlar är verkligen svårt. Fast min sadelmakare brukar säga att visst dom ändrar sig lite i kroppen med det mesta kan man faktiskt lösa med en omstoppning. För så himla mkt ändrar dom sig inte om dom nu inte är unghästar förstos.

SV; Tack! Jag är jättenöjd, men dom flesta som ser det tycker att jag ska ha en glasskiva på. Fast jag får verkligen inte fram någon bra bild i huvudet av hur det kan se ut.

Jättesmidigt och hon har ur mkt skor som helst! Nu senast i veckan blev det ett par partyskor som fick följa med hem:)

Tyvärr inga program jag känner till:(

2012-06-30 @ 12:58:53
URL: http://svippostina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0