Ny kurs

Igår började vi en ny kurs, Rum och kontext heter den.
Vi har fått i uppdrag av Västmanlands länsmuseum att göra en utställning. Materialet vi ska jobba med är brev från Amerika från utvandrartiden och vår målgrupp är barn från förskolan till år 5. Sedan får vi tolka uppdraget hur vi vill.

Uppdraget är en rätt stor utmaning, hur gör man brev från Amerika intressanta för barn mellan 6 och 11 år? Det är just det jag försöker klura ut just nu. Något taktilt vill jag få in, något de kan känna på. Barn gillar ju att använda alla sinnen för att lära sig nya saker.
Jag har funderat lite på att man kan ju förklara varför de valde att åka dit, vilken väg de åkte och hur lång tid det tog. Jämföra lite med nu. Men hur ska jag få in saker de kan känna på, breven får de ju inte känna på... Svårt det här.
Någon som har något förslag? Kanske Linda? Du som ska jobba med barn ;)

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag kom på en sak! Om ni har en stor karta över jorden, eller iallafall runt Atlanten, och att det på något sätt är båtar som man kan dra från Sverige till USA :)

2012-05-09 @ 15:47:25
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: Det är så jag tänker också. Frida berättade att hon hade tränat mycket kommunication med honom ändå, så fortsätter man bara med de så han inte blir på så tror jag det går bra. Jag kommer inte tolerera det iallafall.



Vad roligt att du gillade det, hoppas det funkar att genomföra också :)

2012-05-09 @ 18:49:00
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se/
Postat av: Jenny

SV: Hon är varken stor på bredden eller från sidan, hon är ungefär lika tjock om magen som en av valackerna som har lätt att hamna i överhull... Hon har inte gravidmagen, helt enkelt, dethar inte hänt något alls med magen på flera månader, och det oroar mig :/

2012-05-09 @ 20:32:42
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Åh :)!
Jag förstod inte riktigt eran uppgift bara

2012-06-21 @ 21:01:32
URL: http://www.mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0