Utlåtande ang. ridfilm

Har ju glömt bort att skriva ett utlåtande ang. ridfilmen som jag publicerade i måndags. Det verkar som att det inte bli fler kommentarer om den så då tar jag och svara på de jag fått och skriver lite egna synpunkter.

Jag kan börja med att skriva lite om bakgrunden, filmen filmades efter en vecka med bara dressyrarbete och en och en halv vecka sedan hon fick nya skor efter det lilla missödet.
Pga att hon haft sömmar i lamellranden markerar hon lite men synbart på filmen, detta är dock borta idag då hon inte har ont längre. (hon hade inte det på filmen heller utan det satt mest kvar som en reflex)
Sedan har hon även gått en hel del turridningen vilket att lett till att hon blivit väldigt stel och glömt av bakkärran. Turridningen var lösningen då jag gick gymnasiet och bodde borta på veckorna, sedan har det fortsatt då det varit bra när jag inte alltid kunnat rida.
Dock har detta lett till att hon mest bara blivit riden rakt fram. Jag har självklart tränat henne så varierat som möjligt men framförallt lagt fokus på att hon ska hitta sitt lugn och inte stressa. Detta är orsaken till att formen inte riktigt finns ännu utan hon går väldigt högt med huvudet.


Kommentarer:
Frida,
Söt hon är :) Hon gör som Guffi i tölten ibland, skakar mycket på huvudet. Det enda jag tänkte på var att dina ben såg lite spända ut i tölten, det har jag också problem med.

Svar: Tack, till att börja med!
Hon brukar skaka så där på huvudet då hon blir irriterad när jag ska hålla in, hade jag inte gjort det hade vi bara rusat fram i en väldans fart, min dam gillar fart vill jag lova! Att benen är spända beror till största del på att jag vill bromsa henne, hon drar då upp mig ur sadeln och för att motverka detta blir det att jag kniper med benen. Motsatt effekt jag vet men det blir en naturlig reaktion för mig.

Linda,
Vad glad jag blev då jag såg att du lagt ut film, sånt är ju jättekul.
Vill börja skriva att hon är riktigt söt din mörka plutta, verkar så lugn och snäll. Ni är så fina ihop!

Nu såg jag inte igenom hela filmen för datorn är seg för tillfället, men hon verkade inte riktigt nöjd och harmonisk med tölten? Nosen pekade lite långt framåt och stegen blev lite korta, känns lite spännt? Skulle vilja ha lite mera samling i hästen och ta korta steg i taget med kvalite så hon inte hinner tröttna eller bråka med bettet..:)

Jag har ingen aning om hur hon har gått förut o.s.v :) Detta är bara vad jag såg och säger för stunden på filmen.

Traven verkar hon behöva stabilisera mera, få en bättre rytm och takt :) Meeen du har ju kommer betydligt längre med traven än mig och Fifa haha, vi ser ut som haltande lotta..

Hur tyckte du själv hon kändes:)?


Svar: Tack så jättemycket för dina fina komplimanger!
Du har helt rätt, hon är inte nöjd och harmonisk i tölten. Hon är rätt stel och har inte riktigt bärigheten till att sätta under sig ännu. Sedan har hon fått tillbaka sin "kika på stjärnorna"-stil i samband med mycket turer, troligen för att hon då får gå på lite som hon vill men sedan när jag stället krav då vill hon inte riktigt vara med. Det blir ju jobbigt då!

Denna filmen var endast för att se hur hon ser ut just nu och skillnaden det blev med dressyrträning. Självklart är det bäst att rida små korta stunder!
Samlingen har vi inte riktigt kommit till i hennes utveckling ännu då fokus legat på att försöka komma fram och ner samt hitta lugnet.

Traven är i princip precis återfunnen så de har ännu inte tränats, fokus ligger där på att hitta den och behålla den vilket går framåt.

Vi ligger just nu lite på basnivå då vi i samband med turer legat och trampat på samma ställe. Men nu när hon ska flytta till Cia kommer hon att få den träning hon behöver och bli en helt annan häst! Eller ah, samma här fast mer välmående.

Elina,
Hon är jättefin!

Tölten behöver få lite bättre takt och rytm, har du testat att sänka händerna lite? Ser ut som att du spänner dina ben, slappna av och sjönk ner i sadeln. :) Har du testat att driva på lite i tölten?

Hon ser hur som helst jättemysig ut =)


Svar: Tack för dina fina komplimanger!
Att sänka händer ska jag absolut försöka tänka på. Det konstiga är ju att man vet hur man egentligen ska göra men när man väl rider blir det lite kortslutning och man gör allt man inte ska..
Benen berodde på, som jag tidigare nämnt, att jag försöker bromsa henne, dock har jag alltid haft problem med spända ben och det måste jag absolut tänka på!

Drivning har jag absolut testat, jag har börjat rida med spö vilket jag lägger på ytterst lite för att få en reaktion och visst hjälper det men bara en kort sträcka. Driver jag på för mycket kan jag inte förvalta drivningen på ett dra sätt utan hon vill rusa iväg och lägga sig på framdelen. Hon behöver få lite mer muskler runt motorn!

Jenny,
Över lag ser det bra ut! Det första jag kom att tänka på var att du sitter lite i stolsits, men jag misstänker att det är mer med sadeln att göra, det är svårt att sitta rätt i en sadel som inte placerar en rätt, så att säga :)

Rák verkar inte riktigt få med sig "bakkärran" i traven och tölten, jag vet inte om du upplever att det är så? Det ser lite stelt ut, som om hon inte vill ta ut stegen riktigt. Det kanske har med den förra skoningen att göra? Tölten ser bättre ut i nerförsbacke, då kommer bakdelen med mer.

Galoppen ser bättre ut, i alla fall. Hon ser mer lösgjord ut och bjuder framåt bra.

Ni passar bra ihop, tycker jag, och det ser väldigt harmoniskt ut :)


Svar: Tack!
Som du säger är det sadeln som sätter mig i stolsits, det är en gammal wintec som är lite nedsutten.
Bakkärran behöver verkligen tränas upp, just nu bär hon mest upp sig med framdelen och blir på så sätt väldigt markbunden.
Hon var även lite stel både i bogarna och i bakbenen nu när massören var ute, det känns dock redan bättre men något mer besök behövs nog.
Denna stelhet fanns även redan innan den felaktiga skoningen och har inget att göra med den.
Tölt i nedförsbacke är väldigt bra träning för att stärka bakkärran så det ska jag absolut använda mig av!
Galopp gillar hon verkligen, och det kändes väldigt bra.
Tack snälla för dina fina ord, det värmer!



Jämförelse från Cia, precis efter skoning jämfört med en vecka senare med enbart dressyrarbete.
Hon går mkt bättre än sist!
Mer avslappnad i stegen, bjuder bättre och är alert!
Sen med tölten är en träningssak, hon gillar att springa och blir ibland lite okoncentrerad på sin uppgift men man ser hur busigheten lyser i ögonen ;)
Hon är lite stel i vissa lägen men man ser att hon jobbar med ryggen på ett helt annat sätt och är nöjd med hur du rider. :D


Så här fin var min lilla häst när hon stod på träning inför försäljning. Det finns allt potential i henne lilla kropp!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad bra att du fick så mycket tips och synpunkter, det är alltid bra att höra utomståendes syn på ens ridning, själv blir man ju lite för hemmablind. Jag kanske också borde lägga upp en ridfilm för granskning nån gång :) Men det lär inte bli fören i höst.



SV: Ja, bilder på honom i grimman kommer i morgon eller så ;)

2011-08-13 @ 23:27:00
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Cia

Sv; haha ja briger hade ju nordsvensk mage med ;) haha men Heidi har ju de rätta färgerna iaf :P

2011-08-14 @ 08:29:22
URL: http://ciajonasson.bloggplatsen.se/
Postat av: Elina

Hon är så fin!



Bra att du testat drivningen lite, hon är väldigt lik Filipus på det sättet att hon rusar iväg och lägger sig på framdelen. Jag brukar öka en bit, samla ihop honom innan han rusar iväg och sen öka en lite längre bit och när han är på väg att rusa samlar jag ihop honom igen. :)



SV: Han är verkligen en gentleman! :)

2011-08-14 @ 11:32:10
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Oj, jävlar, det där var en helt annan häst, superläcket ju:D

2011-08-14 @ 22:44:47
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Anonym

kolla min blogg:D

2011-08-14 @ 23:11:22
URL: http://missyt.myshowroom.se
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej :) Jag har en tävling där du kan vinna valfritt smycke ifrån min webbshop :)

Det vore superkul om du var med, det är bara gå till inlägget här:

http://vadfanskajagheta.se/2011/august/vinn-valfritt-smycke-fran-shopbyalexandrase-1.html

2011-08-14 @ 23:12:49
URL: http://vadfanskajagheta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0