Ráks historia

Den 13 oktober 2006 flyttade Rák från Island till Danmark där jag tror att hon stannade till 2008 då hon kom till Sverige. Jag vet tyvärr inte så mycket om hennes förflutna men ska försöka luska i det!

Den 7 februari 2009 bar det av till Ulricehamn för att provrida lilla Rák. Jag började i paddocken, hon lyssnade fint men var väldigt känslig!
När jag sedan fick rida ut var det väldigt svårt att få stopp på henne, mycket tölt hade hon! Skritt var det verkligen inte att tala om just då.
Malin, som tränade henne just då, tyckte att jag var väldigt duktig och klarade av henne bra. Hon sa att jag var känslig i min ridning och kände av henne bra.

När jag tänker tillbaka nu så borde jag haft med mig någon mer erfaren när jag åkte för att provrida. Att köpa Rák var väl kanske inte det smartaste då hon verkligen var alldeles för känslig för mig. Jag hade behövt en läromästare, trygg och stadig häst istället för ett rätt outbildat 8-årigt sto. Som vanligt var jag för ivrig och ville ha häst nu,nu,nu! Jag provred ingen annan än Rák vilket är rätt dumt.. Men jag fastnade för henne, vi fick någon slags kontakt och jag visste inte bättre..

Den 14 februari bar det av igen till Ulricehamn, denna gången med hästtransport. Det var dags att ta hem min lilla prinsessa.
Till en början gick det bra förutom att skritt inte fanns i Ráks värld. Men så småningom om började Rák utveckla någon slags fobi för grenar som kom emot hennes kropp när vi gick i skogen. Jag blev så klart rädd, då jag tyckte det var läskigt när hon började rusa rakt genom skogen. jag slutade då rida henne ett tag och hon fick gå med i verksamheten med erfarna och till slut lugnade hon ner sig.

Rák fortsatte att gå med en hel del på turer men även ridskola från och med hösten 2009 då jag hade fullt upp med skolan och även bodde i Falkenberg. Jag red på så mycket jag hann och kunde på helger.
Turerna och ridskolan gjorde henne bara gott, hon blev mer trygg och fann snart sin plats på gården.

I juni 2010 fick Rák gå på fribetäckning hemma i stallet tillsammans med Magni från Gnubbarp. Tanken med fölet var dels att hon skulle få sitt första innan hon blev för gammal och dels att detta skulle göra henne gott och få henne ännu mer lugn och trygg.

Efter betäckningen bar det av mot nya äventyr. Jag och Rák skulle iväg på sommarjobb. Här lärde vi oss mycket nyss och blev ännu mer tajta och började riktigt lära känna varandra. Vi var bland annat med på en två dagars kurs som var riktigt nyttig! Under hela vistelsen på sommarjobbet var Rák riktigt lugn och fin, det kändes verkligen som om hon hade landat.
När sommaren led mot sitt slut flyttade vi hem igen. Jag tog ett sabbats år från studier då jag inte kommit in på den utbildningen jag helst velat och tvekade på var jag verkligen ville utbilda mig till. Jag passade då på att rida Rák som mycket som möjligt.
Hösten flöt på och träningen med Rák gick bara bättre och bättre.

I februari 2011 stundade ett nytt äventyr. Vi skulle än en gång flytta till en häst gård för jobb. Denna gång blev vi dock bara kvar två veckor då jag fick stora problem med min höallergi.

Hemkomma igen från det kortvariga äventyret var det inte långt kvar innan Rák skulle ställas av inför fölning. I början på april ställdes Rák av på vila, detta kom väldigt lägligt då jag fick fullt upp med arbetsprover som skulle till olika skolor.

Den 7 maj kom tragedin, Ráks föl hade inte klara sig, hon var för trång och fick inte ut sitt föl..
Rák klarade sig dock undan så gott som oskadd, bara en aning skakis efter all ansträngning.  Här kan ni läsa inlägget från den 7 maj.

Rák står just nu hos min vän Cia då jag har börjat studera. Hon kommer att stå där på träning och eventuell träning i framtiden. Det ska bli spännande att följa hennes utveckling. Ni kommer både kunna läsa om hennes framsteg här och på Cias egna blogg.



Kommentarer
Postat av: Natalie

mer av sånt här, väääldigt kul att läsa :D

2011-06-02 @ 07:12:30
URL: http://billiejeanojag.bloggplatsen.se
Postat av: Elina

Kul att läsa, dock väldigt tråkigt med fölet! :(



SV: Ja, vi känner ju igen symptomen sen sist hon hade problem med ryggen. Så jag hoppas att det blir bättre snart efter behandling! Ja, det är tur att jag snart får sätta igång Filipus! :)

2011-06-02 @ 17:29:30
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Sanna

SV: Jag kommer att jobba ungefär 200 timmar i sommar, enligt det preliminära schemat jag fått nu. V.28 har jag min tuffaste jobbvecka!

Abiturientbalen i Linköping är en ganska stor grej. De har massa regler som ska följas, typ supernoga med vilka kläder man har och alla detaljer och så, och man måste vara med på alla träningarna och så själva balen är värsta uppvisningen som folk köper biljetter till för att titta på.

2011-06-02 @ 17:53:30
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Sanna

SV: Tack snälla!

2011-06-02 @ 22:52:27
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Linda

Intressant historia. Jag vet hur det är med att vara snabb i köp...:P

Tragiskt med fölet dock! Ni har inte betäckt henne på nytt efter det?

Jag är sp nyfiken- men hur gammal är du :)?



2011-06-03 @ 22:16:56
URL: http://elmo.cybersite.nu/
Postat av: Jenny

Spännande att läsa om er historia! :)

Riktigt ledsamt att fölet inte klarade sig, men tur att Rák gjorde det.

2011-06-05 @ 18:33:41
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0