Kilbossor?

Jag förstår mig inte på detta med kil och rundbossor. Vet inte om jag fåt detta rätt med vad som är vad heller för den delen. Ni kan se på bilderna här nedan vad jag har läst mig till vad som är vad. Har jag fått allt om bakfoten?
Jag utgår i alla fall från att det stämmer, nu till mina funderingar..
Har läst på flera ställen att hästar med kort rygg inte kan ha kilbossor, jag tycker dock tvärtom.. Eftersom kilbossor svänger med bakvalvet upp så släpper sadeln tidigare från hästens rygg och borde därför passa hästar med kort rygg bättre. Sadlar med rundbossor kan ibland ha så att bossorna fortsätter lite längre än bakvalvet och bli på så sätt längre än sitsen. Dessa tycker jag borde passa bättre på hästar med lång rygg. Vad allt är krångligt! Någon som kan hjälpa mig med detta?


Kilbossa

Rundbossor

Stämmer det verkligen så här nu? För när jag läser på buke så står det att kilbossor ska ha en söm på utsidan.
Då borde det vara så att Globus The turner har kilbossor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0