En tur och lite markarbete

Igår var vi åter med på en tur för att variera oss lite och för att öva på att ta det lugnt med andra hästar.
Det gick väl lite si och så måste jag säga. Hon drog minst lika mycket och blev väldigt taggad. Kändes riktigt hemskt och tråkig att hon inte kan lyssna och ta det lugnt. Som tur var fick jag lite tips.
Jag måste ligga steget före och dra upp henne, för hon hänger sig i tygeln och suger sig fast i bettet innan galopp. I tölten måste jag verkligen se till att hon är lösgjord och korta skritten samt se till att hon är med mig innan hon får börja tölta iväg. Detta fungerade riktigt bra och det gick bättre sen.
 
Idag var tanken att jag skulle vara i paddocken för att träna lite markarbete och förtroende övningar.  Paddocken skulle dock vara upptagen så jag körde istället lite övningar på grusvägen, vilket gick super!
I slutet fick Rák gå lös en bra bit hem och hon följde minsta vink. När vi dock gick upp på gräset gick det mindre bra. Nästa steg blir att lära henne att gräs inte alltid är mat.
Annars är jag väldigt nöjd, min lilla fina. På marken är vi riktigt bra!

Kommentarer
Postat av: Fia

Vad roligt med markarbetet! :)
Åh, vet vad du menar med det där på uteritter.. Min valack blir också lite taggad när det är andra med, han sticker aldrig men han blir liksom lite okoncentrerad och man kan inte rida med lika små hjälper som annars, tycker det är så irriterande. Han kan ju liksom, men sen blir det för mycket annat att hålla koll på ;) Kan säga han blir rätt taggad när man rider med handhäst, åtminstone i galoppen, haha ;)

2012-07-27 @ 10:03:02
URL: http://www.meistaraverk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0