Flädersaft

Min favoritsaft är helt klart fläder, det har en sån god och frisk smak.
Efter att ha druckit hemmagjord flädersaft i stallet och berättat att det är min favoritsaft blev jag erbjuden att plocka fläder för att göra egen saft vilket jag självklart inte kunde tacka nej till!

Så i söndags plockade jag blommorna och gjorde satte sedan saften som sen fick vila i tre dygn. Att göra denna goda saft var verkligen lättare är jag hade kunnat tro!
 
Det här behöver du:
* 40 blomklasar
* 2 liter vatten
* 2 kg socker (tog dock mindre då jag inte gillar för söt saft)
* 3 citroner
* 50 g citronsyra
 
Gör så här:
Lägg i blommorna i en stor kastrull.
Skär citronerna tunt och lägg på blommorna.
Koka upp vatten och häll i socker samt citronsyra. Rör tills det löst sig.
Höll blandningen över blommorna och citronerna. Låt svalna och sätt sedan på lock.
Ställ svalt i tre dygn. Sila sedan och häll på flaskor alt. plastflaskor eller burkar och förvara i frysen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elina

Åh, vad gott det såg ut!

SV: Ja, det är ju bäst att skynda långsamt! :)
Hehe, han är så söt så! Han älskar verkligen barn och han ville väl trösta det ledsna barnet. Han är så söt, den perfekta barnponnyn är han! :)

2012-07-19 @ 08:41:27
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Anna

Jag älskar flädersaft!! Dock svårt att få tag på här i Norr:( Men nu såg jag i Ernst senaste program att man kan göra svartvinbärsbladsaft:D Det ska "nästan" smaka som fläder;) Blir att prova det under nästa vecka!!!


Svar:Tack:D Jag tycker att det är extremt jobbigt att se mig själv på kort. Har att göra med att sedan jag var tonåring har jag fått många ICKE trevliga komplimanger om mitt utseende och min vikt. Och får fortfarande faktiskt!!! Jag kommer nog aldrig att vara nöjd med hur jag ser ut tråkigt nog...tyvärr:( Dock har jag på "äldre dagar" lärt mig att acceptera mitt utseende;)Men kort tycker jag inte alls om:S

Jag bor i Umeå så det är kring 100 mil till Ge-kås härifrån;) När vi åkte buss har jag för mig att bussresan tog 11-12 timmar:S Förra året tog vi flyget...det var betydligt trevligare än att sitta i en buss och skaka;) Åker mer än gärna till Ullared igen men det är lite svårt att få med min kära man...får se hur det blir nästa sommar:)

Är väldigt avis på dem som har nära dit!!

Mvh Anna & Tabasco:)

2012-07-19 @ 22:31:30
URL: http://www.anaby.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Duktiga du :) Usch jag är hemskt dålig på att baka överhuvud taget, jag tycker sånt är så tråkt, men du verkar verkligen vara en händig tjej på det viset, vad karln din ska vara glad :D

Sv: Jo det var som du sa ang rubrikstilen, attans undra vad jag då ska välja för passande stil :P

2012-07-20 @ 00:33:04
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Linda

Sv: Nej nej hon är varken sur eller irriterad :) Hon är bara väldigt lyhörd. Hästar brukar kunna vika öronen bakåt och vicka på dom när de lyssnar till en, Fifa är otroligt lyhörd och känslig på det viset :) Sedan gör hon det bestämt :) Vickar lite på hvudet och försöker så hårt hon kan haha

2012-07-22 @ 22:43:50
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Anna

Svar:Han bara älskar sitt vindskydd;) Hi hi!!

Det ska bli väldigt intressant att prova på att göra svartvinbärsbladsaft:D

Visst är det tråkigt med en massa elaka kommentarer. För mig blev det till slut så att jag knappt klarade av att vara i närheten av folk:S Kan nog kalla det för "torgskräck":( Nu för tiden umgås jag med människor som uppskattar mig som person och inte behöver kommentera allt annat runt omkring;) Det är få människor som är "perfekta"...även om de som klagar "tror" sig vara det;) Tur att jag är äldre och klokare nu och inte tar åt mig lika mycket:D

Japp!! Det är en bit upp till Umeå;) Hade väldigt gärna åkt ner till Ge-kås igen!! Om T inte hade haft muggen hade jag "jobbat" mer på att åka dit. Förhoppningsvis blir det nästa sommar istället:D Ge-kås är en helt underbar affär för både man och kvinna;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

2012-07-23 @ 11:24:55
URL: http://www.anaby.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0