Sadelprovning - synpunkter tack!

Efter att väntat spänt en hel dag fick jag äntligen prova min sadlar nu på kvällen. Tog med Clicen och Teknan.
Dock blev det en liten besvikelse, Clicen kändes för smal. Den låg inte riktigt an första halvan av sadeln när jag bara la på den utan att spänna, när jag spände låg den dock an.Hoppas någon förstår vad jag menar, har tyvärr ingen bild.
 
Förra året provade jag, som tidigare nämnt, en Clic 34 17" vilken jag tycker låg bättre. Denna var dock väldigt bra i längden.
Jag har ju hört att en del Globus sadlar kan skilja sig en del fast de har samma vidd, vilket inte gör det hela lättare. Frågan är om jag ska våga mig på att köpa en 36a och prova?
 
Teknan då? Ja, jag sitter verkligen som en gud i den, älskar den sadeln. Längden var lagom men även denna gled fram, en hel del till och med.
Även här är det märkligt, förrra året provade jag en 16,5" med bom 31 och den låg hyffsat stilla, denna är också 31 men glider fram.
När jag hade en 17,5" gled den också, den var 33 och på tok för lång. Gled den då för att de var för lång eller för vid? Och Teknan nu, varför glider den? Är den för vid eller för smal?
Det är verkligen inte lätt detta. Kom på nu att jag dock glömde känna om trycket var jämt längs med koppjärnet, på båda sadlarna.
 
Ráks rygg är heller inte den bästa, överbyggd när hon står still och man ska spänna men rak i ridningen. Sadeln glider rätt lätt när jag ska spänna, troligen pga överbyggdheten. Men hon kan ju heller inte ha en svängd sadel?
Bomlös verkar helt klart vara det bästa, men det kostar desto mer. Även begagnade kostar.
 
Trotts att båda sadlarna gled fram och låg på bogbladen gick Rák som en klocka och verkade inte alls berörd av dem. Konstigt..
 
Globus Clic 16" 34
 
 
Tekna 17" 31
 
Behöver lite råd tack!

Kommentarer
Postat av: Frida

Det är svårt det där. Men teknan såg ut att ligga mer mot bak men högre fram, lite bakvikt kanske? Den kanske är för smal fram...men jag är ingen expert, bara vad jag såg och tänkte :) Fast nu när jag tittade igen kanske det bara var solen som lrade mig :p

2012-07-04 @ 22:15:23
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Karin Damberg

Svårt att säga via bilder hur en sadel passar. Bäst är ju om du tar hjälp av någon som kan se hur den ligger an, även när du rider. Endel sadlar ser bra ut när man lägga på dem och när man sedan sätter sig i den så glappar de på något sätt...

Själv skulle jag säga att båda sadlarna ser för smala ut. Sedan ligger de ju väldigt långt fram båda två.
Clicen ser ut att ligga lite bättre allafall, men det är ju mer tryck där bak.
På Teknan får du väldigt mycket tryck efter bakvalvet.

2012-07-06 @ 01:42:38
URL: http://lilldamberg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0