Tömkörning

På schemat idag stod det tömkörning, planen var först att tömköra i paddocken över bommar men jag ångrade mig sedan och valde att tömköra ut på vägen och runt i skogen vilket uppskattades en hel del av Rák och var långt mycket roligare än i paddocken.
 
Det dröjde dock en stund innan vi kom iväg och ut ur hagen också för den delen. Inte ville hon komma till mig heller (får nog börja locka lite med godis igen) så jag fick tvunget hämta henne och sen blev det en dragkamp över vattenpölarna. Jag bestämde mig för att inte ge upp denna gången, vi SKULLE ta min väg om även om vi skulle få stå där hela dagen. Efter att ha stått och dragit i ca 5 minuter började hon ta några små, små steg och till slut vann jag!
 
Efter det gjorde jag i ordning henne vid bommen då det var fint väder och skönt att stå ute, det var dock en hel del broms och andra insekter och Rák HATAR verkligen insekterna. Jag valde då att testa att låta henne stå lös så att hon kunde få skaka av sig insekterna obehindrat.
Hon sparkade en hel del efter dem under magen och vad jag inte alls var beredd på var att hon också skulle råka sparka ut åt sidan med bakbenet och träffa rakt på knäna. Det ena knät blev bara touchat men det andra fick sig en smäll rakt på knäskålen. Som tur var kom det på benet och det svullnade inte upp men ont gjorde det. Jag la mig ner på backen för säkerhets skull ifall jag skulle svimma, vilket jag kan göra om jag gör mig illa ibland, jag får någon slags chock. Det gick dock bra denna gången och Rák stod kvar och tittade på och undrade nog vad jag gjorde där nere, lite sorgsen såg hon ut också.
 
När jag väl kom på benen igen efter ett par minuter tog jag in henne för att spraya och smörja in henne lite innan vi gav oss iväg. Det gick riktigt bra med tömkörningen idag, hon stannade på "hooo" och gick sen snällt vidare. Lite bråttom hade hon dock då insekterna var jobbiga men annars gick det bra både i skogen och på vägen!

Kommentarer
Postat av: Ebba

Vill du göra bloglovinbyte? ;)

2012-07-08 @ 18:23:50
URL: http://ryttareochhast.blogg.se
Postat av: Frida

Ajaj, hoppas det inte blir som Cias knä bara! Roligt att det gick bra med tömkörningen :) Guffi har också en tendens att gå väldigt fort i skogen så man knappt hänger med :p

2012-07-08 @ 21:14:55
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se
Postat av: Elina

Ajaj, det lät inte trevligt att bli sparkad! Kul att det gick bra med tömkörningen! :)

SV: Kul! Tänkte åka på NM också, men åker istället utomlands veckan efter så jag får nöja mig med SM!

Fröken B kommer i sep-okt nån gång, så det är hur spännande som helst! Äppelgrönt och turkost har jag funderat på henne, tror det kommer bli skitsnyggt.

Jag ska läsa till nätverkstekniker! :)

2012-07-08 @ 21:56:01
URL: http://icelandic.bloggplatsen.se
Postat av: Linda

Sv: Du kommer dit snart du med, har man bara viljan och tiden :)

En bruten diagonal är ganska vanligt på femgångshästar, man säger väl också att det är fyrtakt.

Ja det handlar väl såklart om att stärka traven :) mycket lösgörande, böjning, bommar som du säger, volter, fram fram, vikter brukar ju kunna förbättra takten ockå. Det kan ju vara så att hon kanske inte orkar gå rent på volt än? Vet ju inte hur traven ser ut på rakspår.

Halt tycker jag då inte hon är :) Det är jag 99% säker på. En bruten diagonal är sååå vanligt för femgångshästar.

2012-07-09 @ 21:14:47
URL: http://www.mittangsull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0